Geschiedenis van de blindgeborene

Ds. J.R. Lammers / 1 reactie

Vraag

Hoe kan het eigenlijk dat er in de geschiedenis van de blindgeborene aan Jezus werd gevraagd: "Wie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders?" Die man was blindgeboren en hij kan niet voor straf blind zijn geboren omdat hij gezondigd heeft. Was dat nu gewoon een rare vraag, of bedoelden ze iets anders?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ze bedoelden iets anders. Ze bedoelden Jezus voor het blok te zetten. Uitgangspunt was het denken dat ziekte een straf op de zonde was. Dat was zo vanzelfsprekend dat niemand in die tijd eraan twijfelde. En dat bracht Jezus' tegenstanders op het idee om het Jezus eens flink moeilijk te maken door hem te confronteren met een ongerijmdheid.

Wij kennen allemaal in onze tijd die terughoudendheid ten aanzien van die stelling over de verhouding van zonde en ziekte. In die tijd was het nieuw, om daar kritische vragen bij te stellen. En omdat men sowieso Jezus in het nauw wilde brengen, bracht men Hem in aanraking met die lastige kwestie.

Het antwoord van Jezus is geweldig. Hij overstijgt de benepen vraagstelling en tilt het geheel op tot een ander niveau: opdat God verheerlijkt wordt.

Groet,
Ds. J. R. Lammers

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijbroek/Amsterdam
  • Status:
    Inactief
1 reactie
Alphonsus
Door de blindgeborene daarna te genezen. Daardoor kon de blindgeborene getuigenis gaan afleggen van wat God in Jezus aan hem had verricht. Gods grootheid en liefde!!