Sinds kort zie ik dat mijn borstkas niet symmetrisch is. Aan de linkerkant (onge...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Sinds kort zie ik dat mijn borstkas niet symmetrisch is. Aan de linkerkant (ongeveer 5 cm onder mijn borst) steekt er een rib (of wat het dan ook is) verder naar voren dan aan de andere kant, zodat daar een soort bult is. Ik zie dat nu pas, maar weet eigenlijk niet of het al lang zo is. Ik heb er geen pijn aan, maar wil toch graag weten wat het zou kunnen zijn. Moet ik hiermee naar de dokter? Ik maak me een beetje ongerust en denk dan gelijk dat ik misschien iets ergs heb. Kan het ook iets met mijn houding te maken hebben?

Antwoord

Het hangt van een paar dingen af. Wat is de leeftijd? Is de groei voltooid? Veel mensen hebben een asymmetrie. Wanneer je uitgegroeid bent, en geen klachten hebt lijkt het me niet zo ernstig, wellicht is het al langere tijd zo.

Wanneer je er onzeker over bent: de mail is een moeilijke manier om dit soort dingen te beoordelen... dus een bezoekje aan de dokter kan veel ongerustheid wegnemen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch