Hoogmoedige mislukkeling

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over hoogmoed. Aan de ene kant voel ik mij een mislukkeling als het gaat om mijn werk, in sociale contacten en ook in geestelijk opzicht. Terwijl ik een tijd gehad heb waarin ik dacht dat ik God mocht leren kennen, ik nergens liever was dan onder Zijn Woord zijn, en ook dacht dat ik van Hem onderwijs, troost en leiding in mijn leven kreeg, is dit nu al een tijd helemaal weg! Ik ben koud als het gaat om geestelijke dingen, en ervaar Gods nabijheid niet (meer).

Toch voel ik mij in geestelijk opzicht vaak beter dan een ander en ben dan in gedachten anderen aan het veroordelen. En denk dan dat ik er meer recht op heb dat God naar mij omkijkt dan dat Hij naar die ander zou omkijken. Ik weet dat dit een erge zonde is. Wat ik ook probeer, ik kom hier maar niet van af. Ik ben bang dat ik iemand ben als Simon de Tovenaar. Kunt u mij raad geven? Hoe nu verder? Hoe kom ik op de plek onder God waar ik niets meer ben en verlossing door Zijn Zoon nodig krijg?

Misschien een warrig verhaal die lastig te beantwoorden is. Ik zou graag een eerlijk en ontdekkende reactie willen, ook al is deze keihard. Alvast hartelijk bedankt voor de reactie.

Een jonge vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer iemand een antwoord verwacht en er bij opmerkt dat het keihard mag zijn, weet ik er niet goed raad mee. Keihard ziet op een botte bijl, waardoor zij zojuist mijn grasmachine hebben opgehaald om die te slijpen. Ik kreeg net bij de koffie een oranje soes. Koningsdag. Heerlijk. Een soes past beter bij de beantwoording van de vragen die u stelt.

U noemt hoogmoed, mislukkeling, Simon de tovenaar, een warrig verhaal. Dat is het ook allemaal. U begon positief met geestelijke zaken te vertellen uit uw leven en dat het alles op niets is uitgelopen, zoals het lijkt. Een mislukkeling schiet er over. De Heere schenke u het ontdekkend licht van Zijn Geest om dat te krijgen in te leven en er ootmoed geboren wordt in uw hart. Dat behoort over te schieten. Kan zijn dat u zichzelf de handen hebt opgelegd en werden opgelegd in de en onder de prediking. Dat u de indruk kreeg geestelijk leven te kennen, buiten de geloofsgemeenschap met Christus. Dan ga je het leven zoeken in de doodstaat en dat is een verloren zaak.

Daarom moet u met uw vragen zijn aan het rechte kantoor en dat is bij de Heere alleen. Hij alleen kan u bekeren en brengen tot het ware geloof in de Heere Jezus Christus. Begin heel eenvoudig te bidden: “Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.” Om niet te rusten voordat u als een onbekeerde, goddeloze zondaar, om ‘niet’ gerechtvaardigd bent door het geloof in Hem.

Dit is zoet onderwijs. Om als een keiharde zondaar verbroken te worden onder de liefde Gods in Christus in een weg van recht en gerechtigheid. Ontferme de Heere Zich over u op weg en reis naar de eeuwigheid. Om nog eens van u te vernemen: hoort eens wat God mij deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.

Hartelijke groet van een die altijd nog te maken heeft met een keiharde natuur. Daar weet de Heere wel mee om te gaan in Christus, door Zijn Woord en Geest.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl