(...) In mijn relatie had ik een meningsverschil met mijn vriend. Hij vond dat j...

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ds. Van Holten, ik hoorde uw preek in Bodegraven over de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Nu heb ik een vraag aan u: In mijn relatie had ik een meningsverschil met mijn vriend. Hij vond dat je in de Bijbel niet kon aflezen dat het passeren van de kledinggrens in de verloving (om de spanning van geslachtsgemeenschap te verminderen) niet als zonde in de Schrift terug te vinden is. Zelf voelde ik dat, als ik dat zou doen, dat dat God verdriet zou doen. Nu loop ik hier erg mee. Toen hoorde ik uw preek (gaat precies over dat onderwerp). Zou ik deze vraag eens aan u voor mogen leggen? Is het zo dat ik te moeilijk doe als ik dat als zonde gevoel en dat dit geen zonde is? Zelf voel ik het wel als zonde en dat doet verdriet. Kunt u er iets over zeggen?

Antwoord

Of de preek nu precies ging over de kwestie de je hier aansnijdt weet ik niet helemaal. Het heeft er natuurlijk wel alles mee te maken. Als we met Christus willen leven in een nieuw leven voor God, dan hoort daar natuurlijk ook de omgang met seksualiteit bij. In de eerste plaats zou ik je graag willen verwijzen naar diverse artikelen en antwoorden op Refoweb. Ik weet dat bijv. Mevr. Hoek-van Kooten diverse keren over dit onderwerp heeft geschreven op Refoweb en ook verwijs ik graag naar wat zij hierover heeft gepubliceerd.

Wat je vraag betreft het volgende: Seksualiteit in de zin van geslachtsgemeenschap tussen man en vrouw is uitsluitend voorbehouden aan hen die met elkaar gehuwd zijn. Ik denk dat jij en je vriend het daar wel over eens zijn als ik je vraag zo lees. De vraag is echter hoe ver ga je met seksualiteit waarbij je (nog) niet komt tot de geslachtsdaad. Er zijn immers vele seksuele of seksueel getinte handelingen en gedragingen waarbij van gemeenschap geen sprake is.

Eén ding is daarbij belangrijk om te beseffen: Hoe verder je gaat in het zoeken van elkaars intimiteit hoe groter de begeerte wordt naar de geslachtsgemeenschap zelf. Het is dus belangrijk om daarin grenzen te stellen. Beter nog: Om daarin grenzen met elkaar af te spreken en elkaar daar ook aan te houden. Zoals elk mens uniek is, is ook de relatie tussen twee mensen uniek. Het daarom moeilijk om aan te geven wat precies wel mag en niet mag voor het huwelijk.

Jijzelf geeft aan de “kledinggrens”. Met andere woorden, je mag elkaar niet (gedeeltelijk) ontkleden want dan ga je een grens over waardoor je in de 'gevarenzone' terecht komt. Je vriend heeft op zich gelijk als hij in de Bijbel nergens iets van deze “kledinggrens” tegenkomt. Behalve dan bij de gedeelten uit Deut. 18 waar het gaat over ongeoorloofde seksuele contacten zoals incest, homofiele contacten e.d. Daar wordt gesproken over het “ontdekken van de schaamte” als zonde.

Waar de Bijbel wel veelvuldig over spreekt is over verzoeking en verleiding. Begeerten, vooral de seksuele begeerten, zijn sterk. Zo sterk dat je er niet tegenop gewassen bent dan met Gods hulp. De Bijbel waarschuwt er ons voor onszelf niet in verzoeking te brengen. Jezus leert het ons bidden: leid ons niet in verzoeking. Door bepaalde grenzen te overschrijden breng je jezelf in de verleiding om in zonde te vallen. De beste remedie daartegen is goede afspraken maken samen en tegelijk in gebed tot God te vragen om bewaring voor de verleidingen.

Als laatste het volgende: Houden van elkaar in de verkeringstijd is ook dat je elkaar respecteert en elkaars grenzen niet overschrijdt. Liefde wacht. Mooi voorbeeld daarvan is de bloesem die je in het voorjaar aan de bomen ziet. Prachtig om naar te kijken maar niet aankomen want dan maak je het kapot en wordt de vrucht beschadigd. Zo is het wachten op elkaar de moeite meer dan waard. Dan zal God jullie aan elkaar geven op Zijn tijd en uit Zijn hand. Mooier vrucht is ons in de schepping na de zondeval niet overgelaten dan dat!

Ik wens jullie beiden een fijne verkeringstijd en een goede voorbereiding op het huwelijk toe.

Bergambacht, ds. J. J. van Holten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk