Ontzettend moe

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik, meisje van 19, ben de laatste tijd ontzettend moe. Ook ben ik al heel de winter erg verkouden en hou ik ontzettend lang mijn ontlasting vast. Dit veroorzaakt veel buikpijn. Kunnen deze factoren mijn emoties gaan beïnvloeden. De laatste periode huil ik om het minste geringste. Wat zou ik kunnen doen?

Antwoord

De beschreven verschijnselen kunnen zeker met elkaar te maken hebben. Chronische verkoudheid (bijholte-ontsteking?) kan aanleiding geven tot moeheid, bepaalde oorzaken van moeheid kunnen aanleiding geven tot chronische verlopende ontstekingen (denk aan bloedarmoede). Datzelfde geldt voor een moeizame stoelgang. Daarnaast kan een moeizame stoelgang ook onderdeel zijn van het klachtenpatroon dat wel omschreven wordt als depressie of winterdip.

Om alles uit elkaar te halen en een juiste aanpak te kiezen is enig onderzoek noodzakelijk. Denkend aan mogelijke relatieve tekorten zou een optie kunnen zijn vooraf zelf een paar weken te bezien of een multivitamine iets bijdraagt aan verbetering.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

moeverkoudheid