(...) Ik moet dan nog vier jaar leren. Mijn vriend staat niet achter mijn keuze....

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar. En mijn vriend is 21 jaar. We hebben nu drie jaar verkering. Ik hoop dit jaar mijn MBO-diploma te halen en ik wil graag verder naar het HBO. Ik moet dan nog vier jaar leren. Mijn vriend staat niet achter mijn keuze. Hij zegt dat ik nu maar eens moet gaan werken en dat we dan samen geld kunnen verdienen. Om te sparen voor je trouwen. Ik wil dat ook best, maar ik wil liever nog naar school. Ik weet niet goed hoe we hier mee om moeten gaan. We praten er veel over en we bidden er ook samen om. Maar als ik nu een opleiding wil doen, dan moet ik me nu ook echt aanmelden. Maar ik durf dat niet zo goed omdat ik weet dat mijn vriend niet achter mijn keuze staat. Heeft u misschien enkele tips of adviezen van mij hoe ik hier mee om moet gaan? Hartelijke groeten.

Antwoord

Beste vriendin,

Gelukkig vraag je niet aan mij of ik de knoop wil doorhakken, dat moet je zelf doen. Adviezen en tips wil ik je/ jullie wel geven:

1. Veel HBO-opleidingen worden ook in deeltijd gegeven zodat een combinatie van werken en leren mogelijk is.

2. Nu niet naar het HBO gaan,  betekent niet, nooit naar het HBO. Een deeltijdopleiding kan altijd nog. Zelfs over een flink aantal jaar.

3. De deadline voor aanmelding is vaak niet zo strikt als wordt vermeld en na aanmelding kan je jezelf altijd nog afmelden. Dit laatste zeg ik omdat ik een beetje stress merk, omdat je denkt dat je nu direct moet beslissen.

4. Je vriend wil dat je gaat werken om te sparen voor het trouwen, wat zijn jouw motieven om naar het HBO te gaan? Daar lees ik namelijk niets van. Neem je eigen motivatie eens onder de loep.

5. Jullie hebben drie jaar verkering en zijn 19 en 21 jaar. Een heel eerlijke vraag: zouden jullie over vier jaar na afronding van jouw HBO-studie nog als maagd het huwelijk in kunnen gaan? Als je naar mijn mening vraagt: Ook al zou je het willen, dat zou je waarschijnlijk niet lukken. Ik geloof namelijk niet zo in verkeringen van zeven jaar en dan toch geen seks voor het huwelijk. Volgens  mij moet het gebod van God ons erg zwaar wegen en moeten we soms omwille van zo’n gebod wel eens praktische keuzes maken. Voor heel veel jonge stelletjes als jullie zou dat volgens mij betekenen:  Trouw maar iets eerder met een minder luxe bruiloft.

6. Fijn dat je samen bidt. God maakt Zijn wil bekend via Zijn Woord. De Bijbel bevat niet voor elke situatie een tekst. Wel geeft de Bijbel richting aan ons leven in alle concrete situaties. Leven tot Zijn eer en tot nut van de ander. Onze eigen wil en verlangens soms op de tweede plaats stellen. Dat is wat God van ons vraagt. Bidt hem dat je samen met je vriend een huwelijk mag beginnen waarin je samen tot Zijn eer kan leven.  Stel je werk, je carrière, je bankrekening niet boven Gods wil en ook niet boven de relatie met je vriend(in).

Ik hoop dat ik je zo een klein beetje geholpen heb.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

huwelijk