Mindfulness in studie Psychologie

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij wat meer vertellen over hoe ik in mijn opleiding om zou kunnen gaan met interventies op basis van "mindfulness"? Ik zit in de laatste fase van mijn studie psychologie en als onderdeel van een verplicht vak is er een excursie georganiseerd naar Nyingma (www.nyingma.nl). Na echter de website bekeken te hebben waarbij deze vorm van meditatie/aandachtstraining duidelijk geïnspireerd lijkt door de boeddhistische levensfilosofie vraag ik mij af in hoeverre ik hierin als christen mee kan (en wil) gaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ook ik heb de website bekeken. Het is helder dat de boeddhistische achtergrond wordt aangegeven. De volgende uitspraak op de site vraagt aandacht: "Het zijn belangrijke stappen op het boeddhistische pad, ze kunnen echter worden gedaan door iedereen die zijn geest beter wil leren kennen en kunnen sturen."

Daar zit namelijk een kern van waarheid in. In oosterse filosofie en levensbeschouwing is veel nagedacht en geoefend met de vragen over lichaam, ziel en geest. Daarbij zijn processen gezien, beschreven en geordend, die ook werken bij mensen die geen hindoe of boeddhist zijn. Dat heeft ermee te maken dat zij op creatuurlijke processen zijn gestuit, die universeel werken. Misschien niet bij eerste kennismaking, maar wel na oefening. Het is vergelijkbaar met de spier- en ademhalingsoefeningen van de yoga. Ook zonder je overgeven aan de verlossingsfilosofie erachter blijken de oefeningen een rustgevende of ontspannende werking te hebben.

Het is niet zo dat een christen per definitie schade zal ondervinden in het geloof. Wel is alertheid op z'n plaats. Sterke invloed heeft namelijk de persoon die de oefeningen aanleert. Als deze het in een levensbeschouwelijk kader plaatst en de werking verbindt aan de intern kosmische of afgodische krachten, dan verliezen de oefeningen hun onschuld.

Bovendien is het goed om je af te vragen wat je ermee wilt. Als je beheersing krijgt over lichaam en geest, welke richting ga je er vervolgens mee uit? Welke kant wordt je door een leraar opgedreven? Waar dat de toewijding aan de HEERE in de weg gaat staan, is afstand nemen geboden. Wees dus op je hoede, ook al hoeft er geen weerstand in eerste instantie te zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Ds. A.S. van der Lugt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

meditatiemindfulness