Uitgekomen droom over ongeluk

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Nadat een gezin bij ons in de gemeente afscheid had genomen omdat ze naar het zendingsgebied vertrokken, heb ik gedroomd dat één van hun kinderen daar zou verongelukken. Helaas is dat werkelijkheid geworden... Nu ben ik bevriend met dat gezin en sprak de moeder vaak over haar angst dat haar gezin zoiets zou overkomen. Moet ik nu zwaar aan die droom tillen? Ik ben er best wel heel erg van geschrokken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik eerst opmerken dat ik kan begrijpen dat het een grote schok is, om een en ander zo mee te maken. Natuurlijk is het voor mij niet mogelijk om alles te doorgronden. Graag geef ik je enkele gedachten en overwegingen, waarmee je zelf wellicht verder kunt komen.

A. In het Oude Testament lezen we menigmaal (overigens, in het Nieuwe Testament ook wel, maar minder frequent) dat mensen dromen kregen met een profetische lading. Voorbeelden te over. Daarbij moeten we nooit vergeten dat die situatie niet zomaar over te zetten is naar onze situatie. Het was een tijd waarin de volle openbaring van God nog gemist werd. Sommige dromen werden door God ingegeven, opdat bekend werd wat Zijn weg zou zijn, en wat daarvoor gedaan moest worden. Die gedachten kunnen we sinds de afronding van Gods openbaring niet zomaar overzetten naar onze tijd. Dromen mogen niet zomaar worden betiteld als openbaringen van God. In jouw situatie zou ik daar ook voorzichtig mee zijn.

B. Dromen geven ook weer wat er diep in ons leeft. Ze geven ontegenzeglijk veel weer van onze diepste gedachten en gevoelens. Laten we eerlijk zijn: bij een uitzending is het een soort “ultieme angst” dat mensen wat overkomt. Daar van te dromen is niet vreemd, maar minstens als “menselijk” aan te merken. Dat er een verbinding is gekomen tussen die droom van een ongeluk en de werkelijkheid van een ongeluk is verklaarbaar en begrijpelijk. Als het ongeluk niet was gekomen was die droom ook niet zo'n bijzonderheid geweest.

C. Wat moet je er mee? Tja, eenvoudig gezegd: niet veel. Het doet er niets aan toe of af, namelijk van de situatie dat er rouw is. Beter is om dit gezin bij te staan, met liefde en met gebed. Wat levert het je op  om eindeloos door te denken over het verband, wat je toch niet kan doorgronden. Beter lijkt het mij om je christenplicht in deze te vervullen.

D. Mocht je in de toekomst weer angstige dromen dromen, ga er dan van uit dat deze 'uitkomst' niet wil zeggen dat elke angstdroom bewaarheid gaat worden. Wij geloven dat ons leven ligt in de handen van de levende God! Daar doen dromen niet aan af of toe. Het moet ons brengen tot het gebed: uw wil geschiede...

Met vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

dromen