(...) Maar waarom schept God dan de ene mens of vrouw zo knap, sterk, intelligen...

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Heb een vraag over als je een mooie naakte vrouw in bijvoorbeeld een mannenblad ziet. Ik zie dat als een bewijs dat God zo´n mooi schepsel kan scheppen i.p.v. dat dat vies en zondig is. Maar waarom schept God dan de ene mens of vrouw zo knap, sterk, intelligent en is de ander zo veel minder bedeeld. Dat is toch niet eerlijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Schoonheid en schepping horen bij elkaar. God Zelf zegt: “En ziet, het was zeer goed”. Hier is letterlijk ‘de verleden tijd’ van toepassing. De schepping heeft heel veel van haar glans verloren. Wiens oorzaak? De mens. Sinds de mens in het paradijs God ongehoorzaam geworden is, is daarmee ook de zonde in de wereld gekomen. En wat is nu de eerste reactie van de mens op Gods vraag: “Adam, waar zijt gij?” Adam zegt: “Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde, want ik ben naakt...”. De mens is naakt voor God en daarmee is de mens aan zijn schuld ontdekt. Hij heeft zijn onschuld verloren. Het eerste wat opvalt is zijn naaktheid voor God. Hij schaamt zich. Hij geneert zich ook tegenover zijn eigen vrouw. En wat God dan doet is voor Adam en zijn vrouw ‘rokken van vellen’ maken en Hij trekt ze hun aan. God heeft in het paradijs reeds een dier geslacht om de schuld van Adam en Eva te bedekken, want het bloed dat van dat dier vloeide, is bloed ter ontzondiging van de schuld van de mens. De mens is zondaar (geworden).

Ik kom op het volgende. De schoonheid die wij zien kan best indrukwekkend zijn. In de Bijbel wordt als het ware met een fijne penseel de kwaliteiten van mannen en vrouwen uitgebeeld. Voor schoonheid is aandacht in de Bijbel. David en Bathseba zijn qua uiterlijk beide knappe, aantrekkelijke  mensen geweest. Geldt dat voor iedereen? Neen. Van Paulus geldt dit niet. En wat vertelt de profeet Jesaja van de lijdende Knecht des HEEREN: Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.” (Jes. 53:2b). Uiterlijke schoonheid heeft in de Bijbel een relatieve waarde. Daar gaat het met andere woorden ten diepste niet om. Waar het wel om gaat? Om de innerlijke schoonheid. De innerlijke schoonheid is de schoonheid waarmee je bekleed bent door het geloof in de Heere Jezus Christus. Daarvan zegt Salomo in het Hooglied: Alles aan Hem is gans begeerlijk. Dat ziet niet langer op het uiterlijk.

En dat brengt me bij het derde. De wereld volgt het schema van het uiterlijke. Alles wat de media, reclame presenteren is prachtig, gaaf, mooi, heel. Vrouwen en mannen zijn voor het oog heel aantrekkelijk. En via mannenbladen laten vrouwen zien dat ze mooi zijn. Toch kan dit niet de bedoeling zijn. Waarom niet? Omdat de wereld niet rekent met God en de realiteit van de zonde die zo’n vernietigend spoor door de wereld trekt. De Bijbel zegt dat iedere man zijn eigen vrouw heeft en omgekeerd iedere vrouw haar eigen man. Het is mede om die reden volstrekt verkeerd om de zinnen te prikkelen via erotische bladen. De kleding is ons gegeven om daarmee onze schuld te bedekken. En alleen binnen het kader van het huwelijk tussen een man en een vrouw mogen mensen elkaar ook lichamelijk ontdekken. Maar bij dit laatste noem ik dan wel de kaders van Gods Woord. Ik laat dit nu rusten.

In de vierde plaats is het waar dat God ons mensen geschapen heeft en dat de een op het gezicht aantrekkelijker is dan de ander. Het is goed om nogmaals te benadrukken dat het ‘slechts’ om uiterlijke schoonheid gaat. Prik daar eens dwars doorheen... wie zit er achter dat mooie ‘masker’?! Een mens door God geschapen. Een vieze, vuile zondaar voor God! Wij zijn onbekeerd voor God walgelijke schepselen. Wij mensen zijn daarom niet door Hem geschapen om onszelf te vereren of te laten vereren. Wij mensen zijn er voor Hem. En daarom moet heel ons hart op Hem gericht zijn. Heel de schepping moet bijdragen aan Zijn lof. Wie we dan ook zijn.

En in de vijfde en laatste plaats geldt ook dit: Mag de pottenbakker zelf niet weten hoe hij met het leem omgaat? (vgl. Rom. 9:20, 21). God is ons mensen geen verantwoording schuldig. Als jij je zelf niet mooi vindt, dan erken je Gods scheppend werk niet. Misschien vind je het niet makkelijk om je zelf te aanvaarden, maar alleen zelfaanvaarding is de weg naar (innerlijke) genezing. God wil je daar bij helpen. Hij zegt tot een ieder: het gaat Mij niet om je uiterlijk, maar om je innerlijk. Geef Mij je hart. Want het is waar wat ik onlangs las: Nice girls don’t change the world! God gebruikt het verachte en wat niets is... Denk tot slot aan Joni Earkerson Tada. Na haar ongeval, toen zij voor de wereld niet meer aantrekkelijk was, kon God haar gebruiken tot Zijn eer.

Een hartelijke groet en wijsheid in het zoeken naar je eigen identiteit,

Ds. E. Gouda