Medezeggenschapsraad op school

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Wat zijn nu precies bijbelse argumenten om tegen een medezeggenschapsraad te zijn op school?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De overheid heeft scholen en bedrijven verplicht om een medezeggenschapsraad in te stellen en heeft aan die raad zijn bepaalde bevoegdheden toegekend. De kunnen verschillen al naar gelang de grootte van een bedrijf. Voor een school betekent dit dat ook personeel, leerlingen en ouders in een ondernemingsraad of medezeggenschapsraad zitting dienen te hebben. Het bezwaar is dat zij op een bepaalde manier mede de school gaan besturen.

In 1999 werd door de overheid een wijziging aangekondigd wat betreft de wetgeving op dit punt. Het zou voor reformatorische scholen niet langer mogelijk zijn om -zoals voorheen- een ontheffing te krijgen (wanneer tweederde van het personeel en de ouders deze ontheffing zouden ondersteunen). Dit dwong ook reformatorische scholen tot bezinning.

De hele kwestie raakt de vraag wat het betekent dat een bestuur als het bevoegd gezag wordt gezien. In het vijfde gebod van Gods wet gaat het over gezagsverhoudingen. Het democratiseringsdenken in een vrucht van de Verlichting, dat de mens centraal stelt en niet God of Gods gezag. Het Verlichtingsdenken gaat uit van de gelijkheid van alle mensen en verwerpt Gods Woord als de hoogste gezagsinstantie. Gezag is iets dat bij meerderheid van stemmen aan een bepaald persoon of groep wordt toegekend, maar is de meerderheid het er niet (meer) mee eens, dan kan men anders beslissen.

Neem het voorbeeld van een gezin: ouders zijn van Godswege belast met de taak om hun kinderen op te voeden en te leiden naar de eis van Gods verbond.  Natuurlijk moet er een goede en open verstandhouding zijn, maar het niet zo dat de kinderen een recht hebben om te bepalen wat de ouders in de opvoeding voor keuzes maken, met name (maar niet alleen!) waar het gaat over de godsdienst. Ouders en kinderen zijn gehoorzaamheid verschuldigd aan het hoogste gezag (Gods Woord) en de ouders hebben als gezagsdragers afgeleid gezag om hun kinderen te leiden in de wegen des Heeren.

Bij voorbeeld: in een gezin met vijf kinderen. Wanneer vier van de kinderen van mening zijn dat ze ’s zondags niet meer naar de kerk hoeven, dan zouden ze volgens het verlichtingsdenken deze mening moeten kunnen opleggen aan de rest: de meerderheid beslist. De Bijbel zegt echter; gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen.

Toegepast op een schoolsituatie: wanneer aan een medezeggenschapsraad de bevoegdheid wordt toegekend om initiatieven te nemen waaraan het bestuur gebonden is, dan doet men inbreuk aan het gezag dat het bestuur van de school uitoefent. Vanuit bijbels gezichtspunt is er geen bezwaar te maken tegen overleg met en het inwinnen van advies van de kant van personeel en ouders. Maar er is wel bezwaar  te maken tegen  de democratiseringsgedachte die aan de wetgeving ten grondslag ligt. Overigens hebben scholen hun best gedaan om goede overlegstructuren te creëren.

Ik hoop je vraag hiermee, zij het beknopt, voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

democratieschool