Rode vlekken

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb al een tijdje last van rode vlekken op mijn armen en onderbenen en soms ook net achter mijn oksel. De vlekken zijn droog en soms ook een beetje schilferig. Soms voel ik er kleine bultjes en ook zitten er geregeld kleine korstjes op. Die ontstaan misschien door het krabben. Af en toe jeukt het, vooral als ik er over wrijf. Sommige plekken verdwijnen (vooral op mijn armen) en op die plek blijven witte vlekken achter. Het gekke is dat het allemaal veel minder erg lijkt als ik mijn benen geschoren heb. Als ik er speciale huidcrème op smeer, lijkt het beter te gaan. Ik wil graag weten wat het is en of het ernstig is. Wat is precies basaalcelcarcinoom? Ik heb er wat over gelezen, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Kan het een soort eczeem zijn?

Antwoord

Een basaalcelcacinoom is het nadrukkelijk niet, dat zijn scherp omschreven plekjes, waarvan je er nooit veel tegelijk hebt. Ook jeuken ze niet. Het beschreven beeld lijkt het meest op een schimmelinfectie of een eczeem. Om het precies te weten moet je het laten beoordelen door een huisarts. Huidziekten moet je 'zien'.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch