Zijn wij als (Oud) Ger. Gem. (in Ned.), HHK, enz. niet bezig om de farizeeërs ac...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Zijn wij als (Oud) Ger. Gem. (in Ned.), HHK, enz. niet bezig om de farizeeërs achterna te gaan met al onze wetten en regels? De farizeeërs hadden ook honderden wetjes en regels, waarvan zij blijkbaar ook vonden dat het belangrijk was. Maar of dat het in de Bijbel zo te vinden was...

Antwoord

Beste vragensteller,

Aan welke regels  denk je zoal? En gaat het hierbij om gedragscodes of om dingen die als tot zaligheid nodig worden gesteld? Het is duidelijk dat als het gaat om de zaligheid alleen de dingen die God in Zijn Woord gezegd heeft van belang zijn. Maar dan wel onverkort en niet met een dun bijbeltje, waarin men alles tot enkele hoofdzaken meent te kunnen reduceren.Willen wij kerk zijn van het Woord, is naast het sola scripture (de Schrift alleen) ook het tota scripture (de gehele Schrift) van belang.

Daarnaast kunnen er in bepaalde kringen dingen bestaan die behoren tot de traditie met de kleine t. De hoeven niet zinloos te zijn en hoeven echt niet per se schadelijk te zijn voor de kerk. Pas wanneer ze als een beheersend, knellend juk aan de mensen worden opgelegd, komen we op het terrein van de menseninzettingen, zoals bij de Farizeeën. Deze deden zelfs met hun mensengeboden de eigenlijke kracht van het Godswoord te niet.

Natuurlijk bestaat dat gevaar altijd, maar of de genoemde kerken zich daaraan schuldig maken moet eerst nog worden bewezen. Er wordt ook wel eens wat gauw geroepen over wetticisme, terwijl het om wezenlijke dingen in de kerkelijke praktijk gaat. Pas als je concreet aangeeft aan wat voor dingen je denkt, kan ik er ook concreet op in gaan om te zien of het om bijbelse noties gaat of om mensenbepalingen, die het geweten niet kunnen en mogen binden. Wil je dat, dan hoor ik dat wel.

Ds. J. L. Schreuders