Valse profeten en leraars

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

09-04-2020, 10:32

Vraag

Wat betekent 2 Petrus 2:1: “En er zijn ook valse profeten onder u geweest, zo er ook valse leraars onder u zijn zullen, die bederfelijke ketterijen bedektelijk invoeren, ook den Heere die hen gekocht heeft verloochenende, en een haastig verderf over zich brengende.” Wat betekent: “Den Heere die hen gekocht heeft”?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp heel goed dat je wat vreemd opkijkt als je deze tekst leest. Kan het zo zijn dat iemand door de Heere gekocht is een valse leraar is? Dat is toch onmogelijk? Het is inderdaad niet mogelijk om te delen in het verzoenende en betalende werk van de Heere Jezus en dan verloren te gaan. Het is wel mogelijk dat een kind en knecht van God op bepaalde onderdelen dwaalt in de leer of in de levenswandel. Bij verloochenen kun je ook aan Petrus zelf denken. Hij kende Jezus, maar zei dat het niet zo was.

Petrus schrijft hier echter niet over zulke situaties. Het gaat hier om personen die nadrukkelijk zeggen dat ze een waar christen zijn, maar uit hun leringen blijkt het tegenovergestelde. De uitdrukking die je noemt, komt zeer heftig over en dat is ook de bedoeling. Er kunnen dus mensen zijn die zeggen dat ze verlost zijn door het bloed van Christus, maar tegelijk voeren ze stiekem ketterijen of dwalingen in. Je dacht dat ze betrouwbare, echte christenen waren, maar op een zeker moment komt er iets anders openbaar. Het leek erop dat ze deelden in het werk van Jezus, iedereen beschouwde ze als zodanig, maar het is niet zo.

Wat blijkt uit deze tekst dat er ingrijpende dingen in een kerk en gemeente openbaar kunnen komen. Elke ware gelovige die deze tekst op zichzelf laat inwerken zou zeer bang kunnen worden. Ben ik in staat om verderfelijke ketterijen in te voeren? Ja, als het mijn werk zou zijn, maar nee, als het waar is wat Jezus tegen Petrus heeft gezegd: “Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoude” (Lukas 22: 32a). En dit is waar en daarom ligt het vast in God. Bang voor jezelf en toch houvast. Een wonderlijke en troostrijke wetenschap. 

Ds. R. W. Mulder

Dit artikel is beantwoord door

ds. R.W. Mulder

  • Geboortedatum:
    12-05-1975
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Montfoort
  • Status:
    Actief
49 artikelen
ds. R.W. Mulder

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

De Heere is altijd dezelfde en bij Hem bestaat geen tijd. Hij kan bij wijze van spreken het verleden veranderen en naar Zijn hand zetten, zonder dat wij dat beseffen. Hij weet feilloos wat er in de to...
2 reacties
09-04-2019
Als Gereformeerde Gemeenten hebben we kerken in Canada, etc. en we doen aan zending in Afrika en ga zo maar door. Nu willen wij verhuizen naar Hongarije, maar helaas vinden wij daar totaal niets wat o...
Geen reacties
09-04-2005
Ik heb een vraag over middelen die worden gebruikt voor eventuele genezing. We gebruiken met ons allen heel veel geneesmiddelen. Als we ons niet lekker voelen dan gebruiken we geneesmiddelen. Paraceta...
10 reacties
09-04-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering