Ik heb verkering en ik zie er altijd tegenop dat hij belt, omdat ik dan bang ben...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering en ik zie er altijd tegenop dat hij belt, omdat ik dan bang ben dat het tegenvalt. Wat kan dat zijn? Ik wil wel graag dat hij belt. Dit heb ik minder met de mail en sms. Kunt u mij verder helpen? Wat kan mijn blokkade hierin misschien zijn?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een mooie vraag! Ik denk dat er veel leeftijdsgenoten zich hierin herkennen! Overigens weet ik je leeftijd niet maar het is heel herkenbaar dat je, zeker als jongvolwassene, allerlei vragen hebt. Het is een spannende en onzekere periode waarin je leert omgaan met intimiteit en het aangaan van een langdurige relatie.

In je vraag lees ik dat je hoge verwachtingen hebt, vooral voor een telefoongesprek. Je hebt dit minder bij MSN en SMS. Gelukkig maar, vind ik. Het horen van iemands stem heeft dan ook een andere dimensie dan via de computer of telefoon met elkaar communiceren. Je vraagt je af of je een blokkade hebt? Eerlijk gezegd weet ik niet waar die vraag voor staat? Ik denk dat je hoge verwachtingen hebt van een relatie, je wilt graag dat de ander jou bijzonder vindt en jij hem! Je hoopt op een "sprookjeshuwelijk". Wanneer je deze onbewuste (wellicht ook gekleurde) fantasieën hebt kan de werkelijkheid inderdaad tegenvallen. Dan zegt hij net niet wat jij wilt horen, bijvoorbeeld! Het heeft te maken met reële verwachtingen die passen bij jou, bij hem en bij de situatie

 Wel vraag ik me af wat maakt dat je zulke hoge eisen stelt? Wil je het zo graag goed doen? Maakt dit je gespannen zodat je minder vrij in een gesprek staat? Wat soms ook een rol speelt is dat iemand bang is om afgewezen te worden. Het zou kunnen zijn dat jij bang bent dat de ander jou niet leuk vindt. De spanning die dit met zicht meebrengt is uiteraard in een gesprek ook meer aanwezig dan bij de computercommunicatie.

Je zou eens kunnen opletten of je dit ook bij andere telefoongesprekken hebt of alleen bij je vriend. Dan zou ik je aanraden om met anderen, leeftijdsgenoten ook, te spreken en te peilen hoe zij dit ervaren. Leer van anderen en probeer zo je verwachtingen over je vriend, jezelf en de relatie bij te stellen.

Het is spannend en dat mag ook best spanning geven. Ik zou je ook gerust willen stellen want het heeft ook een leuke kant, toch?

Mijns inziens lijkt het vooral te maken te hebben met irreële verwachtingen stellen. En ik denk dat het goed is voor jou en je relatie dat je hiernaar kijkt en met anderen in gesprek gaat. Ik gun je dat je (weer) leert genieten!

Een hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

psychologie