Kromme penis

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 24 jaar. Als ik een erectie krijg staat mijn penis schuin opzij naar links. Deze is dan over de hele lengte gekromd (aan het uiteinde ongeveer 2-3 cm uit het midden). Kan het zijn dat dit komt door masturbatie, dat bijvoorbeeld één van de gezwellen is beschadigd? En kan dit later tijdens geslachtsgemeenschap problemen geven?

Antwoord

Je meldt dat bij erectie de penis, gekromd, 2 tot 3 centimeter uit het lood staat en maak je daar kennelijk enige zorgen over. Laat ik beginnen met te melden dat een asymmetrische positie van de slappe penis bij 10 tot 15 procent van de mannen voorkomt. Een penis die tijdens de erectie gebogen is komt voor bij meer dan 30 procent van de mannen. Niet zo'n opmerkelijk verschijnsel dus. Een kromming op zich hoeft geen beletsel te vormen om onbelemmerd geslachtsgemeenschap te kunnen hebben.

Sterke asymmetrie tijdens de erectie kan overigens ook het gevolg zijn van een harde (pijnlijke) bindweefselvorming in één van de zwellichamen. Deze aandoening wordt de Ziekte van Peyronie genoemd. Deze Ziekte is niet zeer zeldzaam en komt bij enige mannen per duizend voor. Nu is het mij niet duidelijk uit jouw vraag geworden of er ook daadwerkelijk bij erectie, wat ook constateerbaar is bij een slappe penis, sprake is van een voelbare verharde bindweefselstreng. De oorzaak is de vorming van een streng bindweefsel in één van de zwellichamen, waardoor de penis daar niet in gelijke mate mee kan rekken als in het andere zwellichaam. Dit bindweefsel ontstaat spontaan en de werkelijke oorzaak ervan is niet echt bekend. Een hypothese is het ontstaan van microtraumata tijdens geslachtsgemeenschap of masturbatie en tot gevolg heeft dat er een overmatige reparatiereactie plaatsvindt. De ziekte is mogelijk verwant aan de Ziekte van Dupuytren waarbij soortegelijke bindweefselstrengen in de handpalm ontstaan.

De Ziekte van Peyronie veroorzaakt diverse ongemakken. In het begin is er waarschijnlijk sprake van pijnklachten als het gevolg van een ontstekingsproces, wat enkele maanden later resulteert in een verharding met littekenvorming in één van de zwellichamen, waardoor er kromstand optreedt tijdens erectie. De penis zelf kan dan toch recht staan, maar wijkt bijvoorbeeld af naar rechts of links. Het uiteindelijke gevolg kan zijn dat de erectieduur onvoldoende wordt door een mogelijke lekkage van bloed door de verharding (veneus lek). Constatering en mate van ernst kan worden vastgesteld door de arts, welke dan ook een behandeling, indien nodig, kan instellen. Ik hoop je hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

Kees den Hamer

Tags in dit artikel:

penis