Over twee weken ga ik belijdenis doen. Vorige week kwam het ineens zo erg op me ...

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

Over twee weken ga ik belijdenis doen. Vorige week kwam het ineens zo erg op me af: Ik moet een antwoord gaan geven op vragen, iets beloven waarvan ik nu al weet dat ik me daar nog geen één minuut aan kan houden. Ik voel me zo onwaardig om te beloven dat ik mijn leven godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zal inrichten! De mensen om mij heen met wie ik dit heb besproken zeggen: Je hoeft dat ook niet alleen te doen! God wil je daarbij helpen. Maar op dit moment zie ik dat niet. Gisterenavond las ik uit psalm 27. Het laatste vers sprak me daaruit heel erg aan: Wacht op de Heere, wees sterk en Hij zal uw hart versterken. Mag ik hierop vertrouwen? Hoe weet ik dat deze tekst ook voor mij geldt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een belangrijk moment wanneer wij de Naam van de Heere mogen belijden in het midden van de gemeente. Ons kleine ja-woord wordt verbonden aan het grote Ja-woord dat God heeft gesproken in Zijn Zoon door de Heilige Geest. Dat woord  heeft Hij ook bevestigd toen je gedoopt werd in de Naam van de Drieënige God. Daarom is het ook niet verkeerd wanneer de mensen in je omgeving er op wijzen, dat je niet in eigen kracht dit ja-woord hoeft uit te spreken. De Heere weet immers hoe zwak van moed en klein wij zijn van krachten (en dat wij stof van jongsafaan zijn geweest) en dat we in eigen kracht niets vermogen. Simon Petrus die het voor Jezus opnam en aangaf dat hij zelfs voor Jezus in de gevangenis, ja in de dood wilde gaan, heeft Hem verloochend. Dat is de mens, die een rotssteen zou zijn! Op ons kan de Heere niet bouwen! De Heere bouwt Zijn Kerk alleen op Zijn Zoon, de grondsteen in Sion.

Ik kan me voorstellen dat er heel wat door je heen gaat als je denkt aan het ja-woord, dat je zult geven. Wie kan dit ja-woord volbrengen? Niemand. Daarom zoek je ook naar houvast bij de Heere. In Zijn Woord. Waarom zou het woord dat in Psalm 27 tot je kwam niet van de Heere zijn en voor jou bedoeld? Je hebt er toch om gevraagd? Als we Hem bidden om kracht en om Zijn genade, dan heeft Hij beloofd dit te willen geven. Dan mag je ook je eigen naam invullen in Psalm 27. Dan ben jij David niet (dat is waar), maar zegt Paulus niet in Rom.15:4 dat “al wat te voren geschreven is, tot onze lering te voren is geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop zouden hebben?” Ook het psalmboek is ons gegeven tot lering en vertroosting. De Heere Jezus opent het verstand van de discipelen zodat zij de Schriften gaan verstaan en de Schriftwoorden gaan toepassen op Christus en op hun eigen omstandigheden (Luk. 24:44,45).

Juist tegen de achtergrond van twijfel, leed en zorg gaan de woorden van de Schrift oplichten. Niet in het minst de psalmen waarin de dichters hun nood klagen aan de Heere en weet hebben van eigen zwakheid en onkunde. Door telkens de woorden van de Schrift te lezen en biddend te overdenken, wil de Heere deze woorden vastleggen in je hart. En mag je deze woorden door genade je toeëigenen. En zegt Hij ook tegen jou: Wacht op Mij. Wees sterk! Ik zal je hart versterken. Zo schuilen we in Gods eigen Woord. En ontvangen we het schild des geloofs waarmee wij alle vurige pijlen van de boze kunnen uitblussen, waaronder de pijlen van boze influisteringen die ons willen verwonden door te zeggen: “Gij hebt geen heil bij God!”

Geef je in je zwakheid over aan de Heere. Ook al ben je David niet, de woorden die hij sprak zijn door de Heere gegeven voor alle tijden en plaatsen aan mensen, die net als jij, eerbiedig voor de Heere knielen en Hem om Zijn genade aanroepen. Daarom: vertrouw op dit Woord en belijd de Naam van de Heere met alle vrijmoedigheid. Want de Heere spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft. Of niet soms???

Wees daarom sterk. Hij zal je hart (in alle zwakheid) sterken. En je mond openen zodat je over twee weken mag zingen: “opdat mijn ziel Uw Naam belij' en U geheiligd zij.”

Hartelijke groet,
Ds. M. A. Kuijt, Huizen

Ds. M.A. Kuyt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wijk en Aalburg
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

belijdenis