Genoeg verliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds ruim een maand heb ik contact met een hele aardige (misschien wel lieve) jongen. We hebben nog geen verkering, maar het zou best die kant wel op kunnen gaan. Voor mezelf kan ik zo moeilijk bepalen of ik hem nu wel lief genoeg vind of genoeg verliefd op hem ben voor een verkering. Hoe kan ik dat nu zeker weten, of hoe kan ik nu zeker weten dat ik de juiste beslissing neem voor een eventuele verkering? Ik ben daar erg onzeker over terwijl, als we samen (weg)zijn of samen praten ik geen problemen ervaar. Dan voelt het goed, fijn en prettig. Het is ook gewoon fijn en goed samen. Ik kan er niets anders van maken. Hij uit zich naar mij heel open, noemt me lief, vindt me lief, maar het lijkt wel of dat bij mij niet over m'n lippen kan komen ofzo. Ik wil graag 100 procent zeker weten dat ik dat zo vind en er dan ook helemaal achterstaan voordat ik dat zeg. Daarom kan ik aan de ene kant soms ook best tegen de momenten opzien dat we samen wegzijn, wat als hij me vraagt en ik er niet 100 procent zeker van ben? Dat lijkt me afschuwelijk, want ik wil graag dat dat een blij en fijn moment is. Aan de andere kant kijk ik er ook weer naar uit om juist met hem weg/uit te gaan. Is dit alles nu een vreemde gedachtegang van mij? Ik kom er niet echt uit en blijf er maar over nadenken. Of ben ik nu te krampachtig en leg ik de lat te hoog? Ik hoop dat u mij kunt helpen? Met vriendelijke groet, een 28-jarige.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lees je eigen verhaal eens kritisch over! Loop je niet op de feiten vooruit? Je hebt nog geen verkering, slechts een aardige jongen leren kennen, toch? Als je wilt dat er meer tussen jullie zal kunnen gaan ontstaan, wees dan niet zo gefocust op dat ene toekomstige "fijne moment" dat je verwacht.

Mij vallen twee zinnen op: "ik wil 100 procent zeker weten…" en "wat als hij mij vraagt en ik er niet 100 procent zeker van ben." Als hij je vraagt…, wat dat ook precies moge betekenen,  en je bent niet zeker van jezelf kun je dat toch gewoon zeggen? Liefde moet groeien en dat heeft tijd nodig. Stel je eens voor dat jíj heel zeker bent, maar hij uit zich niet, dan heb je ook een probleem, nietwaar.

Probeer een beetje ontspannen met de situatie om te gaan! Leer hem kennen, praat veel met elkaar, interesseer je voor zijn leven, zijn werk of studie, zijn familie, enzovoort. Vertel over jouw bezigheden; je merkt vanzelf of je naar elkaar toegroeit. En laat die 100 procent score maar achterwege. Want bij alle fijne dingen die je tegenkomt zul je ook teleurstellingen te verwerken krijgen. Niemand is nou eenmaal volmaakt. Het is juist de uitdaging om in liefde óók trouw te leren zijn!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid