Als je gevraagd hebt aan de Heere Jezus of Hij heel je leven leidt en er gaan ve...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Als je gevraagd hebt aan de Heere Jezus of Hij heel je leven leidt en er gaan vervolgens toch heel veel dingen mis, hoe komt dit dan?  Is het mijn schuld dat er heel veel dingen mis zijn gegaan nadat ik God vroeg mijn leven te leiden? God weet toch dat ik uit mezelf geen goede dingen kan doen en daarom heb ik gevraagd of God voortaan mijn leven zou bepalen. Hoe komt het dan dat er vervolgens toch dingen mis zijn gegaan? Wiens verantwoordelijkheid is dat? Die van mij of die van God? Als het Gods verantwoordelijkheid is zijn de dingen die (heel erg) mis zijn gegaan alleen maar nuttig voor mij, want dan wil God ze gebruiken om mij meer op Jezus te laten lijken. Maar als het mijn verantwoordelijkheid is zijn alle dingen die mis zijn gegaan alleen maar nutteloos.

Antwoord

Moeilijke vraag, omdat ik natuurlijk niets weet van concrete situaties. Het is mooi dat je God gevraagd hebt jouw leven te leiden. Als we zelf onze wegen willen bepalen, zonder Gods leiding, is er geen zegen te verwachten. Jij hebt wel om Gods leiding gevraagd, en toch gaan er veel dingen mis. Zeker ben en blijf jijzelf verantwoordelijk, ook nadat je alles in Gods Hand hebt willen leggen. Het zou ook inderdaad kunnen, dat je nadat je alles aan Hem overgaf, toch geen acht geslagen hebt op Zijn leiding; geen acht geslagen hebt op Zijn woord; toch je eigen zin hebt doorgedreven; toch niet voortdurend in afhankelijkheid geleefd hebt, enz. De vraag om Zijn leiding is niet iets van één moment, maar dat is een zaak van ogenblik tot ogenblik en van stap tot stap. Als je leven werkelijk in overgave was aan Hem, dan mag je er zeker vanuit gaan dat wat er “mis” gegaan is, zal zijn tot je nut. Lees in ieder geval ook maar Hebreen 12. Wat is dat vermanend en troostvol.

Als je bij jezelf moet constateren dat je werkelijk nalatig ben geweest; niet opmerkzaam en afhankelijk van de Heere, dan zijn de dingen die misgegaan toch nog niet nutteloos. Dan is het gebeurd om je tot inkeer te brengen, en tot een meer nauwgezette wandel met God, en om je er aan te herinneren, dat je Hem in alles nodig hebt. Hij wil je nu ook niet met de brokken laten zitten. Waar we ons ook bevinden, er is altijd een weg naar Hem, en ook als we gedwaald hebben, wil Hij ons toch weer wegen wijzen. Er is geen omstandigheid waarin Hij niet kan helpen.

Van harte Gods zegen in alles toegewenst,
Ds. N. den Ouden