Vriend is ongelovig geworden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Bijna tien jaar geleden heb ik (nu 43 jaar) een christelijke man (nu 47 jaar) leren kennen. We kregen verkering, het ging goed en na ruim twee jaar hadden we trouwplannen. Toen we verkering kregen was hij christelijk (een niet-christelijke man was voor mij toen eigenlijk geen optie of hij zou voor verandering e.d. open moeten staan). Rond de tijd dat we trouwplannen hadden ging hij echter steeds meer 'twijfelen' aan het geloof en ging meer lezen over evolutie e.d. Uiteindelijk gelooft hij nu niet helemaal niet meer. We hebben hier heel veel over gepraat, maar verandering is er niet: “Het is zo gelopen en ik kan het niet veranderen.” Trouwen is op 'losse schroeven' komen te staan; onze relatie is hierdoor diverse keren beëindigd (door hem of door mij). We hebben dan een tijd geen contact meer, maar we  kunnen elkaar uiteindelijk dan toch niet loslaten. We houden van elkaar! Dan gaan we weer 'verder waar we gebleven waren'. We beseffen beide heel goed dat trouwen allerlei problemen met zich mee kan brengen. En ik weet ook de bijbelteksten wel die zeggen dat trouwen met een (nu) ongelovige niet 'mag' (?). Maar ik hou van hem en hij van mij! En (natuurlijk) wil ik, ook als onze 'relatie' stopt, nog steeds dat hij weer gaat geloven. Ik wil graag weten wat uw visie is en wat u mij aanraadt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Geloof is een van de pijlers in de liefde. Belangrijk, zeker. Helaas kunnen we een ander het geloof niet geven. Of aanpraten. We kunnen er wel voor bidden. En dan aan de Heere overlaten hoe Hij dat gebed verhoort. Daarbij wordt dat vraagteken achter ‘mag’ misschien een uitroepteken. Of heeft dat vraagteken een heel andere betekenis? Misschien is er Bijbelstudie nodig naar de aangehaalde tekst, die in een cóntext staat.

Dat is één. En verder is het handig om jezelf af te vragen wat je van een relatie in het algemeen verwacht. En daarna wat je van -speciaal- deze vriend verwacht. Schrijf het gewoon eens op. Waar moet hij (allemaal) aan voldoen om een goede huwelijkspartner te kunnen zijn?

Wellicht komt er met dit huiswerk wat meer helderheid over de te nemen stappen na tien jaar een ‘knipperlichtrelatie’.

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige
1 reactie
arendine
Wat zou je aanraden als het om een vriendin ging en niet om jezelf? Wat vinden jouw vriendinnen ervan? Hoe ziet je familie het? Is zijn niet geloven het enige probleem aan deze relatie?

Familie en vrienden hebben het beste met jou voor. Zij kijken objectiever dan jij, want verliefdheid en rationeel denken gaan niet altijd samen.

Verliefdheid zorgt ervoor dat je dingen opoffert om die verliefdheid in stand te houden. Is dit het je waard? Als je 10 jaar geleden de beslissing had kunnen nemen of je voor deze situatie zou kiezen, wat had je dan gedaan?

De afgelopen tien jaar krijg je niet terug. Als je de komende tien jaar niet hetzelfde wilt laten verlopen, dan zal er iets moeten veranderen. Linksom of rechtsom.