Bergen op de weg

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Wij zijn al meer dan een jaar getrouwd en hebben het goed met elkaar. Zeker als ik op deze site ziet met wat voor problemen andere van doen hebben mogen wij wel zeer dankbaar zijn voor wat wij mogen hebben. Toen wij trouwden hadden wij al gehoord over de NFP- methode en hier ook gebruik van gemaakt in ons huwelijk. Maar neem je met deze methode, ook al gebruik je geen voorbehoedmiddelen, niet het recht in eigen hand? Want als je dat maar altijd gebruikt zal de kans zeer klein zijn dat je in verwachting raakt. Mag je tijdens de vruchtbare periode elkaar ook op een andere wijze "verwennen" of "voor het zingen de kerk uit" of moet je je op grond van de Bijbel geheel onthouden?

Ook heb ik nog een vraag over het feit dat mijn vrouw graag  een kindje zou willen, maar dat ik dat helemaal niet ziet zitten. Hoe het komt weet ik niet, financieel of met het werk is bij ons niet het probleem, maar als ik aan de verantwoordelijkheid denk die het met zich meebrengt, wat er allemaal mis kan gaan, en nog meer van die ‘bergen’, dan zie ik alleen maar beren op de weg.

Ook het dopen van de kinderen is voor mij een groot struikelblok omdat ik daar moet beloven dat wij de kinderen op zullen voeden naar Gods Woord en we allemaal weten dat niemand dat kan zoals God het bedoelt omdat we allemaal zondig zijn. Hoe kan ik iets beloven waarvan ik al weet dat ik het niet kan? Ik wil mijn vrouw die wens (als Gods dat geven wil) niet onthouden, maar ben bang dat als het zover mag komen ik daar niet van kan genieten en mischien zelfs niet van het kindje ga houden. Het is geen onverschiligheid, maar ik kan nu niet goed begrijpen dat andere mannen zo blij zijn als hun vrouw in verwachting is. Ik heb dit al veel in het gebed mogen aanhalen, maar daarmee heb ik nog geen pasklaar antwoord. Ik hoop dat u me wat info kan geven waar ik verder mee kan.

Antwoord

Fijn dat jullie het goed hebben met elkaar. Inderdaad is er een hoop ellende in huwelijken. Maar toch bekroop me wel een vraag: Gaat het met jouw vrouw net zo goed als met jou? Voor een vrouw ligt het krijgen van een kind vaak heel gevoelig. Ze ziet er naar uit om eenmaal moeder te mogen worden. Wanneer je steeds er mee bezig bent om bewust de kinderzegen tegen te gaan, kan dat bij je vrouw op de duur heel verkeerd gaan werken. Juist als ze zelf ook aangeeft dat ze graag een kindje wil hebben.

Heb je vervolgens wel eens nagedacht over het gebod uit Genesis 1:28, 8:17 en 9:1? Daarin wordt juist de opdracht genoemd om je te vermenigvuldigen. Die opdracht gaf God eerst in het paradijs voor de zondeval, maar later ook na de zondeval. En dat heeft God nog steeds niet ingetrokken. Met name moeten christenen beseffen dat ze de roeping hebben om kinderen voort te brengen, en om die in alle afhankelijkheid van de Heere op te voeden tot Zijn eer.

Je vraagt je af of je er wel van kunt genieten als jullie een kind mogen krijgen, ja zelfs of je er wel van kunt houden. Op zich kan ik me die gedachte indenken, want op dit moment maak je nog alleen maar kinderen van anderen mee, maar als je zelf een kind mag krijgen ligt het gewoonlijk toch anders. ’t Is je eigen vlees en bloed. Je kunt je nu nog niet voorstellen, hoe gek je dan met je kind kunt zijn.

Onderwijl zie je allerlei bergen op de weg. Het kan immers misgaan. En er kunnen allerlei andere problemen komen met kinderen. Dat is waar. Kun je dan meer beter er voor zorgen dat er geen kinderen komen, vraag jij je af. Denk je zo dan aan de problemen te kunnen ontkomen? En hoe doe je het dan met andere zaken? Had je wel moeten trouwen, want er kunnen problemen komen in het huwelijk. Is het wel verstandig om op vakantie te gaan, want je kunt een ongeluk krijgen. We moeten ons leven niet door de problemen laten regeren. Er is er Eén die er boven staat, de Heere God. Hij is de hemelse Vader, Die zelfs Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. En Hij wil ons met Hem ook alles geven wat wij nodig hebben.

Ook laat je merken, dat je veel moeite hebt met de doop. Want dan moet je beloven dat je je kind zult opvoeden bij Gods Woord, en je beseft dat niemand het kan zoals God het bedoelt, omdat we allemaal zondig zijn. Maar nu weet God ook dat we zondig zijn. En toch wil Hij zondige ouders gebruiken om kinderen een christelijke opvoeding te geven. En daarbij is de belangrijke vraag: ben je zelf een christen? Ben je al met al je zonden tot Christus gegaan? En is het je verlangen dat Christus steeds meer je hart en leven vervult, om zo in een nieuw leven te wandelen?

Op die wijze ontvang je de goede gezindheid om een kind voor de Heere op te voeden. En dan gaat het allemaal niet vanzelf. En het is vaak ook niet gemakkelijk. Maar dat drijft je juist ook uit in het gebed naar de Heere. En juist omdat een kind gedoopt is mag je zien op het verbond van de Heere,  waarin alles te vinden is,  wat nodig is. Daarom is die doop juist ook zo waardevol. In die doop is er ook de belofte, dat de Heere de Heilige Geest wil geven. En die kan zelfs van een stenen hard een vlezen hart geven. Op die belofte mogen we pleiten, met verwachting.

Laat je zo niet door allerlei vrees beheersen.  Maar leef juist met de Heere, die in alles het nodige wil geven, ook als er allerlei zorgen zijn. Dat geeft zegen voor jezelf en voor je huwelijk, en ook voor het gezin.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

kinderdoopNFPvoorbehoedsmiddel