Catechisatie is moeilijk door verstandelijke beperking (2)

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Droger. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Wij hebben een eigen predikant, maar hij weet niet dat ik een beperking heb. Ik had het afgelopen seizoen zo iets van: wat boeit het mij (door depressie). Weet u, als je altijd maar moet vragen hoe zit dit en hoe zit dat, dan komt de groep ook in een verplichte positie om altijd maar weer te moeten wachten, maar toch zit ik het liefst bij mijn eigen leeftijdsgenoten (weet u als beperkte ben je wel alleen) als je maar in een gemeente zit met zeven jongeren van 16 tot 23 dan kan je al geen groepen maken, dus zit je bij mensen die iets verder zijn dan ik. Dus heel veel keuzes zijn er niet. Maar ik vind het toch heel moeilijk.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je moeite. Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met jullie dominee en aan hem kunt vertellen wat er in je leven speelt. Het is misschien moeilijk voor je om over je beperking te praten, maar bij de dominee is dat veilig. Hij heeft ambtsgeheim en als jij niet wilt dat hij daar met anderen over praat, doet hij dat ook niet.

Als jullie zo'n kleine gemeente hebben, zul jij waarschijnlijk de enige zijn die volgend seizoen de belijdeniscatechisatie wil volgen. Misschien dat nog iemand van de jongeren dat wil gaan doen. Ik denk dat het goed te doen moet zijn om op jouw/jullie niveau belijdeniscatechisatie te geven. En dan zou je D.V. het jaar daarop, als alles goed gaat, geloofsbelijdenis kunnen afleggen.

Mijn advies is dus: speel open kaart richting de dominee. Hij zal je vast op een goede manier willen helpen en begeleiden. Zo goed ken ik mijn collega's wel.

Hartelijke groeten en veel sterkte!

Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

belijdeniscatechisatiehandicap