Hulp van Sonja en Roel Bouwkamp

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan een Eleos-deskundige op gebied van relatietherapie: Wat vindt u van de opzet/benadering van Sonja en Roel Bouwkamp die hulp verlenen binnen het EO-programma "In voor- en tegenspoed"? Ik bedoel niet zozeer de vorm (Malta, enz) maar meer de inhoud. Komt de inhoud redelijk overeen met de werkwijze van Eleos of zegt u...?!!

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik af en toe even gekeken heb naar het programma, maar dat ik het vrij snel weer uitzette omdat ik me ergerde. Nu speelt hierbij voor mij een rol, dat ik vind, dat forse relatieproblematiek niet een zaak is om voor de tv op te lossen (denk alleen al hoe het voor kinderen is om je ouders zo bekeken te weten in de problemen die er zijn!). Maar ik ergerde me ook aan de houding van de therapeuten. Het komt op mij over als een wat autoritaire, beschuldigende opstelling, die ze met een zekere regelmaat innemen naar het echtpaar of naar één van beiden. Als ik er zelf zou zitten, zou ik me op het matje geroepen voelen.

Ik ga er zelf bij een behandeling altijd van uit, dat echtgenoten alles wat in hun vermogen lag er aan gedaan hebben om de problemen op te lossen of te verminderen. Het is te waarderen in hen, dat ze de stoute schoenen hebben aangetrokken om hulp te vragen. Dus is er wat mij betreft geen reden voor beschuldiging van mensen, die hulp vragen bij hun relatieproblemen. Ik denk zeker niet, dat het echtpaar Bouwkamp de intentie heeft om te beschuldigen, maar hun opstelling komt op mij soms wel zo over.

We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden, dat wat we in zo’n programma zien, maar een deel is van het totaal aan therapie wat door het echtpaar Bouwkamp wordt gegeven tijdens zo’n verblijf. Mogelijk zijn ze in het geheel van de training milder, dan wat wordt waargenomen op tv. Ik houd hier rekening mee omdat ze op de website aangeven dat ze werken vanuit de overtuiging dat een gelijkwaardige, betrokken opstelling van de therapeuten van essentieel belang is. Dit is dus ook hun uitgangspunt.

Een directieve benadering -zoals het echtpaar Bouwkamp dit hanteert- is goed als het is ingebed in een warme, veilige situatie. Ik zelf vind de confrontaties die ze doen de grens van veilig overschrijden. Mijn mening is dat je op zo’n moment niet meer kunt verwachten, dat een hulpvrager hier nog voor open staat. Misschien ogenschijnlijk wel, maar ten diepste sluit iemand zich af als het om cruciale zaken gaat als kwetsbaarheid en persoonlijke gevoelens. Het is -voorzover mij bekend- niet de werkwijze van Eleos, wat natuurlijk ook onze verantwoordelijkheid niet uitsluit steeds weer bij elke therapie opnieuw zorgvuldig woorden en opstelling te kiezen, waarin veiligheid behouden is en blijft! En dat is moeilijker dan je denkt!

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en relatietherapeute, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie