Pokemon, Harry Potter en Lord of the Ring

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een vraag. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik ben nu 18 jaar en wil over een poosje les gaan geven aan kleuters en ik vind het heel belangrijk om te laten zien dat ik voor God kies. Nu wil ik graag weten of Pokemon en Harry Potter en Lord of the Ring ook verkeerd zijn en zo ja, wat is er dan verkeerd aan? Ik wil het dan ook graag uitleggen waarom het verkeerd is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ontzettend mooi om te lezen dat je de keuze voor de Heere God mocht maken en dat iedereen dat mag weten. Toch maak je die keuze voor God niet in de eerste plaats duidelijk door je standpunten, maar door wie en hoe je bent. Het is allereerst heel belangrijk om te leven vanuit de Wijnstok (Johannes 15). Als je in gelovige afhankelijkheid van de Heere Jezus leeft, dan wordt er iets zichtbaar van Hem in jou. Voor je eigen waarneming blijft dat enorm onder de maat (zie Romeinen 7), maar anderen merken het echt. Dat heeft de Heere Jezus beloofd. Probeer dus stille tijd met God (het liefst dagelijks) te nemen om aangesloten te blijven op Hem.

Een christen doet er goed aan om dingen te beproeven, te toetsen aan Gods Woord. Dat kun je doen door ze te vergelijken met de Tien Geboden, de Bergrede of de vruchten van de Geest en het vlees, zoals we die in Galaten 5 zien. Natuurlijk kan dat niet bij alles. Gelukkig zijn er ook christelijke instellingen, die je daar via voorlichting bij helpen. Er is bijvoorbeeld de vereniging “Bijbel en onderwijs”, die ondermeer ook over Pokémon heeft gepubliceerd. En natuurlijk doe je er goed aan om zelf achter je informatie te komen, zodat je iets weet over Pokémon, Lord of the Rings en Harry Potter. Via Internet is er ook veel te vinden en dat mag je ook biddend doen!

Het probleem met Pokémon zit in de agressie van het geheel. Een pokémon is een diertje dat je moet trainen en dan laten vechten en winnen. Daar draait alles om. Daarnaast kom je allerlei monsterlijke wezens tegen en worden de mensen afgebeeld op een manier, die aan duiveltjes doet denken. Sommige Pokémon evolueren en meditatie speelt ook een rol in het geheel. Dat laatste doet denken aan het Shintoïsme, de oude godsdienst van Japan, waar de serie ook vandaan komt.

“Lord of the Rings” is lastig. De schrijver J. R. R. Tolkien was een Rooms-Katholiek christen, die bevriend was met de christelijke schrijver C. S. Lewis. Waar Lewis met zijn magische verhalen over Narnia het Evangelie doorgaf, was Tolkien meer de schepper van een knappe magische wereld. Is dat alleen maar verkeerd? Moeilijk. Ik vraag me overigens af of Tolkien blij geweest zou zijn met de films. Er is het nodige in te brengen over bioscoopbezoek in het algemeen, want ook in deze films zit de nodige sensatie.

Harry Potter speelt zich af in een donkere wereld. Hij is tovenaarsleerling en hij werkt met bovennatuurlijke krachten, doet aan waarzeggerij en ook worden doden geraadpleegd.  Bovendien zijn God en de duivel eigenlijk dezelfde in deze boeken. Een goed artikel met een vergelijking van Lord of the Rings en Harry Potter kun je lezen op de site van “Bijbel en onderwijs” (www.bijbelenonderwijs.nl) waar je ook dingen vindt over de occulte kinderboekenreeksen “Kippenvel” en "Thriller".

Ds. B. J. Van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

harry potterLOTR