Catechisatie is moeilijk door verstandelijke beperking

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Beste Dominee Droger, ik ben een meisje van 18 jaar en heb een verstandelijke beperking. Ik zit in de CGK en volg daar ook catechisatie. Ik vind het moeilijk om het te kunnen volgen en om er wat van te snappen. Mijn verlangen is om volgend seizoen belijdeniscatechisatie  te gaan volgen, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel kan omdat ik dit seizoen weinig heb gevolgd (dus gesnapt). Daar komt bij dat ik vanaf juni 2007 depressief ben, wat mijn geloof enorm beïnvloed heeft. Ik ben onder behandeling van een psychiater. Ik heb verlangen om aan het avondmaal te gaan, maar ik heb zo weinig kennis. Toch weet ik wat er zit als het gaat om het geloof. Kunt u mij helpen?

Groetjes een meisje.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat fijn dat je deze vraag aan me stelt! Je bent bezig met belijdenis doen en met de viering van het Heilig Avondmaal. Je volgt al catechisatie, maar je vindt dat moeilijk. Toch wil je graag het volgende seizoen op belijdeniscatechisatie. En daarbij ben je ook nog depressief. En dat heeft inderdaad een grote invloed op het geestelijke leven. Wat kun je het beste doen?

Ik denk dat je het beste naar je dominee kunt gaan. En als jullie gemeente geen dominee heeft, zou je de consulent van jullie gemeente kunnen opbellen. Aan de dominee zou je dan je verlangen kunnen voorleggen, maar ook je moeilijkheden die je erbij hebt. Als ik jouw dominee was, zou ik, denk ik, jou apart catechisatie gaan geven op jouw niveau. En proberen je zover te krijgen dat je belijdenis van je geloof kunt afleggen.

Je schrijft dat je een verstandelijke beperking hebt. Dat betekent echter niet dat je dan geen belijdenis kunt doen. Het zal misschien op een wat andere manier gaan dan bij andere jongeren. Maar dat geeft niet. Het gaat bij belijdenis doen niet allereerst erom dat je veel weet en begrijpt. Het gaat er vooral om dat je de HEERE nodig hebt en Hem in je leven zoekt. Dat je Hem niet meer kunt missen en Hem graag wilt dienen. Als dit er in jouw leven is, kun je belijdenis doen. En de dominee zal je daar graag bij begeleiden.

Veel zegen van de HEERE toegewenst. Hij wil voor je zorgen, ook in jouw omstandigheden.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

belijdeniscatechisatiehandicap