Nooit relatie gehad en twijfelen aan geaardheid

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben een man van begin 30 en heb nog nooit een relatie gehad. Wel eens contact met vrouwen gehad, maar dat liep op niets uit. Hoe kan ik nu het verschil merken/weten of ik een vrouw als maatje of een vrouw als mogelijk toekomstige echtgenote zie? Moet ik iets lichamelijks/opwinding merken? Of kan dat ook pas tijdens de verkeringstijd ontstaan? (want binnen een huwelijk zal er wel gemeenschap moeten zijn). Soms ga ik hierdoor twijfelen aan mijn geaardheid. Ik zie ook wel eens mooie mannen en dan ervaar ik soms wel een soort van opwinding. Hoe kan ik zekerheid krijgen over mijn geaardheid? Help, ik wil niet mijn hele leven verder als vrijgezel!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je twijfelt of je je wel seksueel aangetrokken kunt voelen tot een vrouw. Je ervaart weinig erotische aantrekkingskracht in relatie tot vrouwen. Ook schrijf je dat de contacten die je had met vrouwen, op niets uitliepen.

Ik vroeg me af of hier sowieso een moeite speelt om je open te durven stellen naar de ander. Want dat speelt in het proces van aantrekken een belangrijke rol. Ben je in staat om voor jou belangrijke anderen in je hart te laten kijken? Kun je in een goede relatie open staan voor de ander en ben je in staat persoonlijke dingen uit te wisselen: er te zijn voor de ander en de hulp van de ander voor jou te vragen?

Soms kunnen gebeurtenissen in het leven er toe geleid hebben, dat iemand zich is gaan afsluiten en gevoelens naar binnen is gaan richten in plaats van ze te delen met belangrijke anderen. Als dat al vroeg in het leven is gebeurd kan het ertoe geleid hebben, dat iemand sterk introvert is geworden, wat een stukje persoonlijkheid, een stukje karakter, is geworden. Zo iemand zal ook minder snel gevoelens naar anderen ervaren – en dus ook seksuele gevoelens. Ook een traumatische ervaring als kind kan er toe geleid hebben dat iemand niet in staat is geweest om seksuele gevoelens te ontwikkelen.

Dat je soms wel een soort van opwinding voelt naar mooie mannen wil niet persé zeggen dat dit duidt op een homoseksuele geaardheid. Het zou kunnen zijn dat het –onbewust- veiliger is om iets te voelen naar mannen, dan naar vrouwen. En dat dus dat wat je van binnen -even- kunt voelen met name gericht wordt op mannen die je ziet.

Ik adviseer je om hulp te vragen om een en ander meer helder te krijgen voor jezelf:

1. Hoe steek ik in elkaar qua persoonlijkheid?
2. Hoe introvert ben ik?
3. Ben ik in staat om wat meer contact te maken met m’n eigen gevoelens?
4. Durf ik -met hulp- uit te gaan zoeken wat m’n  fantasieën zijn, m’n verlangens, m’n drijfveren?
5. Durf ik uit te gaan zoeken wat m’n diepste behoeften zijn ten aanzien van m’n verdere leven?

Hiervoor is nodig, dat je in (psycho) therapie gaat.

Betsy Westeneng

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

geaardheidsingle
2 reacties
Tante Pollewop
Jezelf openstellen voor je eigen gevoelens vereist óók moed..
Sterkte!
Tante Pollewop
Hoi vraagsteller,

Naar aanleiding van je tweede vraag op Refoweb het volgende:

Je vraagt of iemand je kan zeggen of je homo bent. De enige die dat kan vertellen ben je zelf!
Jij weet wat je voelt en denkt. Een ander kan dat niet voor je invullen.
Je kunt deze vraag aan jezelf natuurlijk ook met professionele hulp beantwoorden. Je kunt het uiteraard ook vragen aan andere homo's.

Succes!