Op de CGO-cursus zei eens een dominee tegen de groep: "U heeft geen recht om onb...

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Op de CGO-cursus zei eens een dominee tegen de groep: "U heeft geen recht om onbekeerd te zijn!" Nu gebruikte ik die uitdrukking weer tegen iemand anders. Die persoon werd toen boos en vond het absoluut geen bijbelse taal. Graag uw mening over deze uitdrukking.

Antwoord

 Of het letterlijk in de Bijbel staat, gaat het niet om. Maar dat het voor de volle honderd procent bijbels is, staat voor mij buiten kijf. Als het niet waar zou zijn, volgt er maar één conclusie uit: wij hebben wél het recht om onbekeerd te zijn.

Misschien ligt het probleem enigszins in de niet zo dikwijls in de Bijbel voorkomende uitdrukking: onbekeerd zijn. Het is misschien een stuk(je) duidelijker wanneer je zou formuleren: niemand heeft het recht God de rug toe te keren... Wij hebben van God geen toestemming ons van Hem af te wenden. Wat dat is nu net onbekeerd zijn: je van Hem afkeren.

Ds. W. Pieters