Vaginale hygiëne

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

 Een keer per week gebruik ik (vrouw) tijdens het douchen een speciale flacon om in mijn vagina in te brengen om mij daar te reinigen. Meestal doe ik dit alleen met water, maar als ik menstrueer of gemenstrueerd heb gebruik ik een bruistablet die daarvoor geschikt is. Als mijn man en ik gemeenschap gehad hebben, heb ik de volgende paar uur steeds als ik opsta na het zitten last van spermaverlies. Dit vind ik niet prettig aanvoelen. A: heeft iedereen dit? B: Is het noodzakelijk om daarna altijd mijn vagina van binnen te reinigen, want ik word er een beetje moe van om steeds maar weer het hele ritueeltje af te gaan. Kan het ook zonder directe reiniging of is dat erg onhygiënisch? Er is in deze rubriek een soortgelijke vraag over het wassen na het vrijen maar het gebeurt nou eenmaal ook wel eens midden op de dag of als je net gewassen bent en wij gaan niet plannen of rekenen van wanneer we kunnen vrijen zodat we daarna makkelijk ons kunnen reinigen. Dit is misschien een rare vraag maar wel serieus bedoeld! Alvast bedankt voor het antwoord!

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je streeft een wat strenge vaginale hygiëne na. Intravaginaal douchen, dus het inbrengen van water in de vagina, is nooit nodig en kan zelfs de normale gezonde flora van de vagina nadelig beïnvloeden: de vagina kan zichzelf prima reinigen met behulp van de normale afscheiding. Ook na een zaadlozing is intravaginaal reinigen niet nodig. Inderdaad loopt het zaad dan de volgende paar uur uit de vagina, maar dat is prima op te lossen door bijvoorbeeld tijdelijk een inlegkruisje te dragen (niet de hele dag, want dat is dan ook weer irriterend) of van onderbroek te wisselen. Als je na de geslachtsgemeenschap gaat plassen en je ontspant je bekkenbodemspieren daar goed bij, dan loopt het meeste sperma al uit de vagina. Uitwendige reiniging nooit met zeep, alleen met water.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

vagina