(...) Steeds weer was ik er van overtuigd dat ik geschikt zou zijn voor een bepa...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een leuke baan en druk bezig met solliciteren. Ben al verschillende keren bij verschillende organisaties op gesprek geweest. Steeds weer was ik er van overtuigd dat ik geschikt zou zijn voor een bepaalde functie waarop ik solliciteerde, maar als ik op gesprek ga voel ik me steeds erg onzeker. Ben bang dat ik dat ook uitstraal. Ben ook nog steeds niet aangenomen. Ik zou mezelf graag zelfverzekerd willen voelen en ook zo over willen komen. Ik vind het ook erg moeilijk om positieve eigenschappen van mezelf te noemen in een gesprek, omdat ik vaak negatief tegen mezelf aankijk. Kunt u mij tips geven om jezelf zelfverzekerder te voelen tijdens zo'n gesprek? Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vraag!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Misschien heb je intussen een baan? Ik hoop het voor je! Zo niet, dan komen hier een aantal tips:

1. Je bent al een aantal keren op gesprek geweest: dat is geweldig, want dan schuift men je brief in ieder geval niet zonder meer aan de kant. Probeer hier de pósitieve kant van te zien, in plaats van jezelf de put in te praten doordat je niet aangenomen bent.

2. Bel je erachteraan wáárom het oog niet op jou is gevallen ná een gesprek? Volgens mij kun je dat gerust doen en wellicht word je daar wijzer van in plaats van negatief over jezelf te gaan denken (in de trant van “zie je nou wel, mij hoeven ze niet” ... want dat ben je aan het doen, nietwaar?).

3. Als jij overtuigd bent van je geschiktheid voor een bepaalde functie, gá er dan ook voor: straal dát uit, loop réchtop! Je werkelijke geschiktheid blijkt niet uit dat ene gesprek (of misschien twee gesprekken), maar uit je wérk (en dat volgt pas daarna). Met andere woorden: zo’n sollicitatiegesprek is maar een “momentopname.” Wat je natuurlijk wel zo goed mogelijk moet zien te gebruiken! Denk op zo’n moment niet aan vorige gesprekken, die op niets zijn uitgelopen... want dát helpt je niet in een nieuwe situatie bij een andere werkgever, die jou nu voor de eerste keer ontmoet! Ík snap wel, dat je je steeds onzekerder gaat voelen, maar daar kom jíj niet verder mee. Probeer geen onzekerheid uit te stralen: iedere situatie is nieuw, een nieuwe uitdaging! Kijk op die manier naar jezelf: de mensen “aan de andere kant van de tafel” zíén jou voor de eerste keer, wéten niet van vorige keren!

4. Positieve eigenschappen van jezelf: bedenk wat van je verwacht wordt (staat omschreven bij de functie-eisen) en schrijf dan van te voren eens voor jezelf op wat je zou willen zeggen... waar je goed in bent, waarom juist jij zo geschikt bent voor nou net déze baan: dát wil een werkgever weten. Natuurlijk heb je positieve eigenschappen, je schrijft immers dat je jezelf wel geschikt achtte voor de banen die je jammer genoeg níét kreeg.

5. Dat je een baan niet krijgt hoeft op zich genomen niet met jou óngeschiktheid te maken te hebben. Jij voelt je afgewezen, maar het kan ook zijn dat een ander net iets meer geschikt is. Er kan een ander gesolliciteerd hebben met net iets meer scholing, werkervaring, levenservaring of wat dan ook (daarom schreef ik al: bel er eens achteraan!).

6. Natuurlijk heb je ook “negatieve kanten”. Wie niet, zou ik haast zeggen. Die helpen je alleen niet op het moment van een sollicitatiegesprek. Laat ze dus maar ‘thuis’! Als je de baan krijgt is het nog vroeg genoeg om te ontdekken dat je niet de volmáákte werknemer bent. Als je de baan krijgt moet je wél laten zien dat je de werknemer wilt zijn die haar best doet om haar werk zo goed mogelijk te doen, zodat ze “haar loon waardig” zal zijn!

Heb je hier iets aan? Óp naar de werkgever, die nu een advertentie zet voor werk dat bij jou past! Laat het me maar weten als het je gelukt is om werk te krijgen dat je leuk vindt. aan welke banen, in welke sector, moet ik eigenlijk denken?

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Ps. Veertien dagen geleden solliciteerde ik op een baan die ik helemaal zag zitten: ik kreeg al een bedankje vóórdat er sprake was van een gesprek. Weet je wat mijn eerste gedachte was? “Jammer, dat ik de baan niet krijg: ze weten niet wat ze míssen!”

Lees meer artikelen over:

psychologie