Broeder/zuster voor de rechter dagen

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Mag een broeder zijn mede-broeder (of zuster) voor de rechter dagen (bijv. wegens "smaad", of is dat een zonde voor de Heere?

Antwoord

De vraag is niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden. In de eerste plaats zullen achtergronden en omstandigheden duidelijk moeten zijn. Gaat het om smaad puur binnen de gemeente door een lid een ander aangedaan? Of gaat het om een voorval in het maatschappelijke leven waarbij dader en betrokkene beide lid van een kerk zijn.

Paulus zegt in 1 Korinthe 6 bij allerlei dingen die in Korinthe spelen dat het droevig is dat gemeenteleden zich begeven naar de ongelovige rechters. Heel deze brief wijst ontsporingen in het gemeenteleven aan en steeds optredende hoogmoed. Zou daarin een eenvoudige gelovige niet meer kunnen zeggen dan een rechter?

Om daaruit op de voorhand af te leiden dat geen enkele zaak voor de wereldlijke rechter gebracht mag worden lijkt mij niet juist. Wel zou de uitdrukkelijke wil aanwezig moeten zijn om geschillen in liefde op te lossen. Dat vraagt natuurlijk wel de bereidheid van beide partijen om mee te werken en mensen aan wie het geschil wordt voorgelegd die eerlijk en objectief zijn.

De benadeelde zou mijns inziens die route eerst moeten kiezen, ook denkend aan 1 Korinthe 6: 7. Maar dat geeft geen vrijbrief aan de dader om zich hard en onverzoenlijk op te stellen en maar alles te kunnen doen.

Ds. B. J. van Vreeswijk