Vergeving vragen aan medemens

Ds. A.J. Schalkoort / 6 reacties

Vraag

In hoeverre moet je vergeving vragen van al je fouten bij je medemens? Moet je alles vertellen aan je vriend/vriendin in een relatie als je iets ergs heb gedaan. Bijv. vreemdgaan? Maar hij/zij geeft aan het niet allemaal te willen weten wat je gedaan hebt omdat het goed is en zo moet blijven Daarom heb je het niet verteld dat je die zonden gedaan hebt. Kan God deze zonden dan wel vergeven?

Antwoord

Om met dat laatste te beginnen: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid", 1 Johannes 1:9. Dus van God uit kan en wil Hij de zonden om Jezus wil vergeven. Maar dan de belijdenis van die zonden tegenover je naaste. Wie God liefheeft, heeft ook de naaste lief. Dat is immers de vervulling van de wet. Heb je je zonden beleden tegenover degene (en je noemt het als voorbeeld) met wie je vreemd bent gegaan? Dat is wel belangrijk. De zonde belijden tegenover de Heere en niet tegenover de naaste kan eigenlijk niet.

En verder, waarom wil je nieuwe vriend/vriendin over dat verleden niets weten? Omdat je de eerste twee zaken gedaan hebt: je zonden beleden tegenover de Heere en de naaste? Wordt  dat bedoeld met "het is goed en zo moet het blijven"? Als je nieuwe vriend/vriendin aan je merkt dat er berouw is om het feit dat je gezondigd hebt tegen de Heere en de naaste, dan is dat genoeg. Terecht behoeven we dan zonden gedaan in het verleden niet te vertellen aan de ander. Alles bij elkaar willen deze dingen een leerschool voor je zijn, namelijk om te waken en te bidden opdat je niet in verzoeking komt en dat geldt niet alleen het zevende gebod maar ook alle andere geboden.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

naastenliefdevergeving
6 reacties
Daniel
De vraag begrijp ik, het antwoord op de vraag vind ik mooi beantwoord, maar iets begrijp ik niet en dat is de volgende zin

'Heb je je zonden beleden tegenover degene (en je noemt het als voorbeeld) met wie je vreemd bent gegaan? Dat is wel belangrijk. De zonde belijden tegenover de Heere en niet tegenover de naaste kan eigenlijk niet'.

Moet je dan jouw zonden belijden aan diegene waar je mee vreemd bent gegaan en niet aan je partner?
Wie is dan je naaste?

Dit is serieus bedoeld, ik maak geen grapje en probeer het te begrijpen.
Roozemond
@Daniel, ik denk persoonlijk aan alle partijen. Dan kun je er echt van loskomen en krijgt degene met wie hij/zij vreemd is gegaan ook de kans om over zijn/haar daden na te denken en/of ook tot vergeving te komen.

Ik hoorde pas iemand zeggen: zonden die openbaar zijn moeten in het openbaar beleden worden. Maar ik kan me persoonlijk voorstellen als ik vreemd zou zijn gegaan voor mijn huwelijk, in onze verkeringstijd, dat ik dat niet alleen tussen God en mezelf kan laten, dat moet je partner dan ook absoluut weten, hoe kan anders de weg naar vergeving open gaan?

Ik weet niet of ik het allemaal goed verwoord zoals ik het bedoel maar 'k heb een poging gewaagd....
Daniel
@Roozemond: je hebt het mooi verwoord, ik stel de vragen en jij geeft de antwoorden.
Dank je, ik begrijp je goed.
Roozemond
@Daniel, fijn, we zijn er om elkaar te helpen in dit leven.
Justinus
En wat zeggen de 'oud-vaders' en anderen over dit soort situaties? Ik ben belangstellend, 'k heb nog geen tijd gehad om me in het verleden te verdiepen... Wellicht volgt een 'diepere' reactie..!
Roozemond
Ik ben niet echt in het bezit van oudvaders, maar ik denk dat de Bijbel de maatstaf is. Dat zijn de woorden van Jezus Zelf.