Tempelhoeren

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met mannen die met hoeren slapen, ze zullen samen een zijn? Is dat niet omdat die hoeren in die tijd tempelhoeren waren en als je met ze sliep je automatisch hun God aanbad?

Antwoord

Waar de genoemde uitdrukking “mannen die met hoeren slapen” in de Schrift voorkomt kan ik niet achterhalen, het zal wel afgeleid zijn uit 1 Korinthe 6:5-16, maar de gemaakte conclusie lijkt mij niet juist. Het “tot één zijn” zal wel afgeleid zijn uit Genesis 2:24. Daar ziet “tot één vlees zijn” (oa) op geslachtsgemeenschap. Die is voorbehouden aan man en vrouw in het huwelijk, dus elke vorm van hoererij is verboden.

1 Korinthe 6 noemt dan de parallel “de hoer aanhangen” en “de Heere aanhangen” (vss 16 en 17). Wie de Heere aanhangt is eensgeestes met Hem (tracht dat in elk geval te zijn): verlangt te denken, te willen wat Hij wil. Wie de hoer aanhangt (door met haar geslachtsgemeenschap te hebben) is eensgeestes met die hoer: verlangt en wil en hetzelfde als zij, verenigt zich lichamelijk, maar ook innerlijk, geestelijk met haar. Dat is uiteraard volstrekt verboden, ook al zou het maar voor even of voor een paar keer zijn. Want dat is dan uiting van een geesteshouding die eenswillend met haar is geworden.

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

prostitutie