(...) Hoe kun je gaan geloven in iets dat je altijd als onzin hebt gezien, als e...

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Tijdens mijn opvoeding ben ik maar weinig met het geloof in aanraking gekomen. Mijn ouders zijn atheïsten en in mijn familie zijn wel rooms-katholieken, maar ook die zijn niet echt praktiserend. Toch merk ik een bepaald verlangen als het gaat om het geloof. Ik vind de principes mooi en zuiver, het gevoel bij een gemeenschap met dergelijke idealen te horen lijkt me erg fijn. Er is echter een klein probleem: Ik kan niet zeggen dat ik in God geloof. Ik wil het wel, oh ja, heel graag. Maar ik snap niet hoe ik dat zou moeten veranderen. Hoe kun je gaan geloven in iets dat je altijd als onzin hebt gezien, als er geen 'bewijzen' zijn? Hoe kun je dat zelf leiden? Hoort dat niet een gevoel te zijn, puur en zuiver, dat gewoonweg aanwezig is? En als dat niet aanwezig is, is het dan hopeloos? Ik worstel hier erg mee... Dank u wel voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Nadat ik jouw vraag een paar keer heb gelezen, krijg ik steeds meer bewondering voor je. Je hebt atheïstische ouders, familie die het geloof niet zo serieus neemt, en jij, jij hebt wèl een verlangen om het geloof te bezitten. Jij wilt er wèl met anderen over praten. En dat vind ik mooi! Het is niet alleen mooi, maar ook bijzonder. De Heere God heeft je geleerd dat er méér is dan het tijdelijke leven. Je weet het: er is meer dan geld, sport en vakantie. Alles van deze tijd is zo tijdelijk! Daarom, beste vragensteller, ben ik niet alleen verwonderd over jou, maar vooral over de Heere God, Die in mensen wil wonen en werken. Mensen zoals jij en ik. Zondaren, die soms niets voelen en niets willen.

Maar hoe leer ik nu die God kennen, is jouw vraag? God maakt zich bekend in Zijn Woord, de Bijbel. In dat Woord lezen we dat God in deze wereld is gekomen om de wereld te behouden (Joh. 3:16, 1 Tim. 1:15). Bovendien lezen we dat we van onze zonden verlost kunnen worden door Een persoon: Jezus! God vraagt van ons dat we dat geloven. Of we nu kunnen of niet. Jezus zei tegen Petrus: Hebt geloof op God (Markus 11:22) en Hij voegt er aan toe: Alle dingen die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden (vers 24).

En dat geloof gaat niet om ons gevoel heen. Nee, we kunnen helemaal verrukt zijn door de liefde van Christus, maar we kunnen ook erg hard en gevoelloos worden als we God vergeten. Toch zegt de Schrift ons dat het geloof geen gevoel is. Het is (Hebr.11:1) een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet. Dus een vaste grond: onafhankelijk van onze gevoelens. Een bewijs: het staat als een paal boven water: Jezus is de Zaligmaker!

God bewijst in Zijn onderdanen dat is Hij God is. Dat bewijs werkt de Heilige Geest in ons. Die laat ons zien wie God is en wie we zelf zijn. De Heilige Geest leidt ons in alle waarheid (Joh. 16:13). Heb je geen gevoel? Houd je dan vast aan Gods Woord (zie de bovenstaande teksten)! Kun je jezelf er niet toe zetten? Zeg het de Heere! Kun je jezelf niet veranderen? De Heere doet het!

Van harte het geloof toegewenst!
G. M. Gerritsen