Verschil tussen Vrijgemaakte Kerk en Hersteld Hervormde Kerk

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is lid van de Vrijgemaakte Kerk en ik ben lid van de Hersteld Hervormde kerk. Nu willen we graag samen voor een kerk kiezen. Wat is nu precies het verschil tussen de leer in de Vrijgemaakte Kerk en de Hersteld Hervormde Kerk?

Antwoord

Een van de verschillen is toch wel de vraag rondom de toeëigening van het heil. Veel meer dan bij de Hersteld Hervormden wordt ervan uitgegaan dat je op grond van de doop en het verbond een kind van God bent. Daarom zal de nadruk op de noodzaak van de  wedergeboorte en de oproep tot geloof en bekering wat minder zijn. De vragen rondom de toeëigening van het heil blijven daarom ook onderbelicht.

In bepaalde zaken zal men ook wat gemakkelijker zijn, bijvoorbeeld  rondom de levensheiliging. Overigens kent men een grote vorm van saamhorigheid onderling. Verder is het goed op te merken dat op dit moment vooral de Vrijgemaakten gastvrij zijn richting verschillende Hersteld Hervormde gemeenten die gebruik mogen maken van hun kerkgebouwen. Blijft wel staan dat je overeen moet komen tot welke kerk je samen wilt behoren. Dat zal toch daar moeten zijn waar voluit de boodschap van wet en evangelie ons verkondigd wordt en waar de inhoud van bijvoorbeeld de leer van de catechismus gepredikt wordt. Weest vooral samen biddend met deze dingen bezig.

Ds. A. J. Schalkoort