Samen kerkgenootschap kiezen

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik zitten bij twee verschillende kerken. Zij zit bij de “Gemeente des Heeren” en ik ben lid van de ‘normale’ Gereformeerde Kerk. Het probleem alleen is nu dat zij bij haar kerk wil blijven. Ik wil dat best proberen, maar stel nou dat mij dat niks lijkt? Dan zouden we dus in ons gezinsleven apart naar de kerk moeten omdat zij niet mijn kerk een kans wil geven. Zij weet namelijk 100 procent zeker dat de “Gemeente des Heeren” haar kerk is. Dat respecteer ik, maar toch vind ik het lastig te aanvaarden dat ik wel de moeite moet nemen om haar kerk te leren kennen, maar dat zij dat niet met de mijne wil doen. Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? Ik wil niet dat wij (en onze kinderen) later allemaal naar een andere kerk gaan. En dan nog iets waar ik mee zit. Dat is de doop in haar kerk. Zij doen aan volwassendoop en mijn kerk kent de kinderdoop. We verschillen ook hierover dus van mening. Ik hoop echt dat iemand ons verder kan helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik ken de “Gemeente des Heeren” niet zo goed en weet ook niet wat er onder een “normale” gereformeerde kerk moet worden verstaan. Jij geeft in jouw vraag wel te kennen dat jij openstaat voor haar kerkgenootschap en je het “best eens wil proberen”, terwijl zij jouw kerk geen kans wil geven.

Wanneer ik deze vraag kort door de bocht zou willen beantwoorden dan zou ik simpelweg zeggen dat het er in wezen niet om gaat tot welk kerkgenootschap je behoort, maar of je bij de Heere Jezus hoort.

Nu is dat natuurlijk wel waar, maar ook een algemeenheid en een versimpeling van jouw probleem, waar je in jouw situatie niet zo veel aan hebt. Ik zou je willen adviseren het aan jouw vriendin duidelijk te maken dat jij inderdaad wel open staat voor haar manier van kerkelijkheid en geloofsbeleving, maar dat het daarom ook niet meer dan redelijk is dat zij op haar beurt ook open heeft te staan voor jouw wijze van geloofsbeleving en jouw kerkgenootschap. Verder zou ik jou en haar willen adviseren om deze kwestie in gezamenlijk gebed aan de Heere voor te leggen en het van Hem te vragen, of Zijn Geest jullie harten nog ontvankelijk zou willen maken, voor het horen op, en het leven naar, Zijn Woord. En het kunnen opbrengen van liefde en opofferingsgezindheid ten opzichte van elkaar en jullie medechristenen; in wat voor kerkgenootschap jullie dan ook eindigen, of waar Hij jullie dan nog heen wil leiden. De Heere weet het altijd beter dan wij, hoewel Hij ons vaak leidt op wegen die niet onze eigen keuze zouden zijn. Leg deze kwestie eens voor aan jouw predikant en spreek er ook eens over met mensen uit haar kerk. Dan hoor je het ook eens van anderen en kun je wat zij jou zeggen toetsen aan de Bijbel.

Zoals in het begin al gesteld, ken de "Gemeente des Heeren'' niet zo goed en weet ook niet precies tot welk kerkgenootschap jij behoort, terwijl zulke mensen wel ter zake deskundig zijn.

Wat de Doop betreft. Gezien het feit dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is de kinderdoop volkomen legitiem, maar is er ook geen wezenlijk verschil tussen kinderdoop en volwassenendoop. Het enige verschil daartussen is dat de ouders bij een kinderdoop gehouden zijn om hun kinderen in de christelijke leer te onderwijzen en, nog belangrijker, hen in het christelijke leven voor te gaan, terwijl een volwassene daar zelf al min of meer toe heeft besloten. Vergeet ook niet dat de doop op zich geen geloof of zaligheid bewerkt, en dus ook niet garandeert, maar een teken is van het Nieuwe Verbond in Christus, zoals de besnijdenis een teken is van het Oude Verbond in Abraham en Mozes.

Veel wijsheid en sterkte toegewenst,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzekinderdoopvolwassendoop