Samen genieten

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Er is recent een boek verschenen van Eleos, over “Samen genieten”, dat is gericht op het huwelijk. Kan er zoiets ook komen voor een verkeringsrelatie? Ik denk dat er zoveel vragen op dit gebied liggen en dat een goede ontwikkeling van een seksuele relatie toch al daar moet beginnen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt naar een boek over seksualiteit tijdens de verkeringstijd. Ik vind het heel positief dat je hier naar vraagt, omdat het inderdaad zo is dat je in de verkeringstijd de basis legt voor je huwelijksleven (inclusief seksualiteit). Het is daarom belangrijk dat je (ook) met het onderwerp seksualiteit bewust omgaat in de verkeringstijd. Het is een leuke, spannende tijd, die echter niet altijd eenvoudig is , zeker ook niet voor wat betreft seksualiteit. Aan de ene kant wordt ons in de Bijbel duidelijk gemaakt dat seksuele gemeenschap zijn plaats heeft binnen het huwelijk. Aan de andere kant ervaar je ook in de verkeringstijd al dat je gevoelens en verlangens uitgaan naar seksuele gemeenschap. Naarmate je relatie langer duurt, wordt dit (als het goed is) meer. Hoe moet je hier nu mee omgaan?

Het voert te ver om hier naar aanleiding van je vraag uitgebreid op in te gaan. Ik zou je daarom voor meer informatie willen verwijzen naar de site www.chris.nl . Wanneer je kijkt onder “jongeren” en daarna onder “interessante info”, zie je een kopje “save sex”. Hier vind je een artikel over seksualiteit in de verkeringstijd. Onder dit artikel staan ook wat boekentips. Er is namelijk al wel het een en ander geschreven over dit onderwerp. De aangegeven boeken zijn bij (christelijke) boekhandels verkrijgbaar, mogelijk hebben ze daar nog meer boeken over dit onderwerp.

Verder zou je het boek “Samen genieten” in principe ook kunnen lezen. (Dit boek is overigens geen uitgave van Eleos; wel werken alle auteurs bij Eleos.) Weliswaar richt het boek zich in eerste instantie op het beleven van seksualiteit binnen het huwelijk, maar zoals je zelf ook al aangeeft, is de verkeringstijd onder andere ook daarop gericht. Het kan zeker zinvol zijn om er kennis van te nemen, al zullen misschien niet alle hoofdstukken je aanspreken.

Ik hoop dat je vraag hiermee voldoende beantwoord is en ik wens je een hele goede verkeringstijd toe,

Hanneke Slootweg-van de Craats

Lees meer artikelen over:

boekenseksualiteit voor het huwelijk