Kunt u 1 Johannes 5:18 toelichten?

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Kunt u 1 Johannes 5:18 toelichten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze tekst heeft aanleiding gegeven om in sommigen kringen te beweren dat een kind van God niet meer zondigt. Maar dat zegt Johannes hier niet. De zin is dat een ieder die uit God geboren is niet doorgaat met zondigen. Het is zijn verlangen om van de zonde verlost te worden waar een onbekeerd mens zo aan gehecht is. En als Gods kind in zonde valt, wat maar al te vaak gebeurt, dan zal het hem tot droefheid zijn. "Als wij in zonde vallen moeten wij niet aan Gods genade twijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is", enz., zo lezen we het Doopformulier. Wat uit God geboren is wordt door de Heere bewaard en de boze, hoewel hij het vaak genoeg probeert, heeft geen vat op Gods kind. Dat is de geweldige troost voor Gods kind. Door God zelf bewaard. Een prachtig voorbeeld hiervan is de bewarende genade van de Heere Jezus voor een Petrus die zijn Meester verloochent.

Met vriendelijke groet,  ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

Johannes