Verschil in prediking (niet) van belang

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd is er veel te doen om de uitspraken van ds. G. A. van den Brink en andere predikers. Is het eigenlijk niet erg dat er zoveel kritiek op elkaar (vooral op hem) afgevuurd wordt? Met name over de verhoudingen tussen Evangelie en wet die wordt gepredikt en wat er allemaal mis zou zijn aan zijn boodschappen. Is het niet zo dat we dan te beperkt denken over Gods kunnen? God kan toch al mensen bekeren die niet eens iets weten over de Bijbel of van God? Maken de verhoudingen dan zo erg uit?

Zelf ben ik opgevoed in de Gereformeerde Gemeente en vind ik dat daar teveel over de verdoemenis wordt gesproken en zo zullen andere mensen weer vinden dat in de PKN te licht/teveel over de verlossing wordt gepreekt, maar dat is toch ook vaak persoonlijk? Waarom is er altijd zo’n strijd waar we juist samen Hem moeten verheerlijken? In de Bijbel wordt er gesproken over het oppassen voor valse predikers, maar hoe weten we dit als er zoveel (legitieme) verschillen zijn? Het is toch ook zo dat mensen alsnog bekeerd kunnen worden door de prediking van de zogenoemde valse profeten?

Antwoord

Een soortgelijke vraag is er te lezen in het artikel 'Het evangelie zonder kleine lettertjes (3)'.

Ds. van den Brink haalde het ook in zijn lezing aan: