Waar komt angst vandaan om iemand de belangrijkste in je leven te laten worden? ...

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Waar komt angst vandaan om iemand de belangrijkste in je leven te laten worden? Angst om te binden? Wat is de bron van die angst, de oorzaak? Hoe kun je die angst minder doen worden in je?

Antwoord

Het is een bijzondere samenloop, maar hierover heb ik juist dezer dagen in een preek het volgende gezegd: "Die angst om je aan God over te geven, dat is de oerangst van de mens. Feitelijk de oerangst sinds de zondeval in het paradijs (Gen. 3). Dat is de angst om de macht uit handen te geven. De angst om de controle te verliezen. De angst om zelf zwak en klein en kwetsbaar te zijn. De angst om je eigen grootheid en vooral grootheidswaan prijs te geven. Eigenlijk is het niet alleen een angst, maar ook een diep verzet in ons menselijke zondige hart tegen God. Hem op de eerste plaats stellen, Hem jouw Heere laten zijn, aan wie je je overgeeft en onderwerpt. Dat is en blijft voor ons allen, menselijk als we zijn, de moeilijkste opgave.

En het is een angst die in onze tijd nog ’s versterkt wordt ook. We zijn tot het uiterste geïndividualiseerd. Dan moet je ’t zelf doen, dan voel je je op jezelf teruggeworpen, dan sta je er alleen voor. Je kunt je niet meer mee laten nemen door de veiligheid van een gemeenschappelijk beleden geloof. Daarin kunnen mensen die zichzelf als individu beleven, zich niet meer goed vinden. Ieder moet het zelf bedenken, zelf beslissen, zelf z'n keuzes maken. Niemand staat er bij stil, dat dat helemaal niet kan. Geen mens is in staat om zo consequent individu te zijn, dat je helemaal alleen beslist, zelf je keuzes maakt. En daarom jaagt die alleenheid mensen een diepe angst aan. Ze willen zich graag ergens aan verbinden, maar tegelijk durven ze het niet.

En zo vinden velen geen rust. Daarom is de boodschap van Kerst zo indrukwekkend. God komt naar ons toe als een kwetsbaar kind. Een Kind dat wint, want Hij is de Redder. Hij redt niet door kracht en macht en geweld, maar door Zijn liefde en Zijn Geest. Daarin is Hij zwak en toch sterker dan mensen (1 Kor. 1:25)! Zo mag je bij Hem schuilen, je hoeft niet meer zo alles zelf te doen. Je mag die hele zware last op Hem leggen. En niemand hoeft zich bij Hem groot voor te doen. Je mag gewoon klein zijn, jezelf zijn, je zwakte tonen; bij Hem ben je veilig. Dan is er geen reden en plaats meer voor die angst. Dan vind je rust."

Moge dit antwoord tot zegen zijn. Met vriendelijke groet,
Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

psychologie