Podoloog

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb een medische vraag. Sinds een jaar of vijf heb ik last van mijn teen/tenen wanneer ik meer dan een uurtje of twee loop. Ik voel niet precies welke teen het is, of welke twee het zijn. De pijn vind ik moeilijk te omschrijven. Het is alsof ik met elke stap/buiging door een schanier-punt heen moet. Het gaat om de ‘ringteen’ en daarbij de middelteen.

Twee jaar geleden heb ik ook last gekregen van de tenen van mijn andere, de rechtse voet. De pijnlijke tenen van zowel de linker als de rechter voet voelen stijf en beurs aan. In de tenen van mijn rechtervoet heb ik vrijwel de hele dag kramp. De wijs/middel tenen trekken links naar achteren en de ring/kleine tenen gaan rechts naar achteren. De grote teen blijft op zijn plaats en de rest ziet er misvormd uit. Ook als ik mijn voet (zonder schoen) op de grond zet trekt met name de ringteen naar beneden en komt de rest van mijn voet van de grond omhoog. In de tenen van mijn linkervoet krijg ik alleen pijn na enige tijd lopen. Gelukkig doet het in rust aan beide kanten niet veel pijn, maar schoenen dragen hou ik echt niet lang vol. Dan heb ik aan beide kanten veel pijn. Ik kan mijn tenen (in rust) ook gemakkelijk weer recht buigen, maar binnen een paar seconden trekt de kramp ze weer helemaal krom naar beneden, tot de voetzool toe. Dit kan ik alleen voorkomen als ik er continu spanning op zet.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan en die heeft mij doorverwezen naar de podoloog. Echter, de podoloog zit niet in de basisverzekering. En aanvullend verzekeren is voor mij geen optie. Helaas worden de klachten eerder erger dan dat het beter gaat. Mijn vragen: Heeft u enig idee wat dit kan zijn en wat ik er zelf aan kan doen? Kan ik met mijn klachten bij een andere specialist dan een podoloog terecht, één die wel in het basispakket zit?

Antwoord

Beste vragensteller,

Op grond van jouw verhaal lijkt mij de oorzaak van jouw klachten te liggen bij de stand van de voet (in de schoen) bij belasting. Het kan helpen om advies in te winnen bij een goede schoenenwinkel. Je kunt dan met goed schoeisel of een inlegzool al een heel eind komen.

Er zijn fysiotherapeuten die voetklachten goed kunnen behandelen. Soms kan een orthopedische ingreep helpen. De fysiotherapeut en orthopeed worden wel vergoed vanuit het basispakket.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

voeten
2 reacties
leene
Het antwoord klopt niet helemaal. Een fysiotherapeut zit pas in het basispakket als de behandeling chronisch is. En dat is pas vanaf 20 behandelingen. (ik heb dit onlangs nog voor iemand uitgezocht en ook voor mijzelf) En dan ben je ook eerst nog je eigen risico kwijt. Dus eerst 20 maal zelf betalen, dan je eigen risico opmaken en dan pas worden alle rekeningen vergoedt. Op deze manier is fysio voor sommigen niet meer te betalen.

Een orthopeed wordt wel vanuit het basispakket vergoedt maar ook dan ben je wel eerst je eigen risico kwijt. Ik heb -omdat - ik klachten heb van mij schouder toch maar een kleine aanvullende verzekering genomen van 6 euro extra per maand. Krijg ik 9 x fysio voor vergoedt. Dit gaat niet van je eigen risico af. Een consult kost ongeveer 30 euro. ( 9x30=270) mijn extra verzekering kost mij 72 euro op jaar basis. Dan maar alleen 9 behandelingen daarna zie ik wel weer verder.
Tsja je moet wat rekenen af en toe.
Overigens is mijn dochter heel goed geholpen bij een goede schoenenzaak waar ze goed is opgemeten ( ook de breedte van de voet) en kreeg ze zeer goed advies over inlegzooltjes, die daar ook te koop zijn.
Daar heb je dan wel weer dure schoenen maar het is het wel waard geweest.
Nynke1979
... Nog een aanvulling: het verbaast me dat een huisarts doorverwijst naar de tweede lijn - en operatief ingrijpen als optie noemt om kosten te besparen, terwijl het niet duidelijk is of een operatie überhaupt geïndiceerd is.
We willen toch voorkomen dat patiënten nodeloos geopereerd worden? Zeker ook vanwege het risico op complicaties.
De gespecialiseerde schoenenwinkel lijkt me een verstandig begin. Als er een duur advies voor speciale schoenen uit rolt, zou ik dat toch laten checken bij een podotherapeut.
Als et financiële knelpunten zijn, kan de diaconie wellicht bijspringen?