amen goed over het geloof kunnen praten

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Er wordt vaak gezegd dat het belangrijk is dat je je vertrouwd bij elkaar voelt, de ander neemt zoals hij/zij is en dat je samen goed over het geloof kunt praten, enz. Mijn vriendin komt uit een Christelijk Gereformeerde Kerk (die er veel makkelijker over denkt dan dat ik dat doe) en ik kom uit de Gereformeerde Gemeente. Als we daar over praten gaat het vaak mis, omdat we ons dan aangevallen voelen. Verder vind ik het ook vervelend dat we niet helemaal op één lijn zitten wat betreft geloof/kerk. We hopen nog wel naar elkaar toe te groeien en we willen echt bij elkaar blijven. We hopen zover te komen dat we er samen heel goed over kunnen praten, zonder dat we er 't zelfde over denken. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met “samen goed over het geloof kunnen praten”: dat je er samen over kunt praten of dat je samen op één lijn zit en over bijna alle geloofszaken hetzelfde denkt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat me in je vraag treft, is dat je zegt dat het vaak mis gaat als jullie over de kerk spreken, omdat je je allebei aangevallen voelt. Mijn vraag aan jullie zou zijn: val je elkaar aan, dan? Is er een reden waarom je in de verdediging schiet? Het zou kunnen zijn - ik weet het niet, want ik ken jullie niet- dat jullie eigenlijk geen gesprek voeren, maar een klein oorlogje. Een echt gesprek begint bij een open luisterhouding, echt naar elkaar willen luisteren, niet direct er met je eigen “ja maar” tussen komen, maar eerst proberen echt te begrijpen en in te voelen wat de ander zegt. Wat je schrijft roept bij mij het beeld op van een situatie waarin je eerste bedoeling niet is, om naar de ander te luisteren, maar om je eigen punt te maken. Als je ô insteekt, dring je elkaar in het defensief en zal het gesprek waarschijnlijk mislukken. Misschien kunnen jullie proberen om allereerst eens tegen elkaar uit te spreken wat je wél positief vindt aan de kerkdiensten bij de ander? Hopelijk helpt dit. Want natuurlijk is het in een verkering van groot belang dat je elkaar aanvoelt en ook echt met elkaar doorspreekt - ook over de belangrijkste dingen, de dingen van de Heere. Dat is een antwoord op het ene deel van je vraag, namelijk: hoe je er samen goed over kunt praten, zonder dat je er misschien ook hetzelfde over denkt.

Toch is dat laatste wel waar je (terecht) op hoopt, zo maak ik uit je vraag op. Want dat je op een goede, eerlijke en open manier met elkaar kunt spreken over de dingen van de Heere, is waardevol, maar daarmee zit je nog niet op één lijn. Je hebt allebei een verschillende achtergrond, en het zal mogelijk best wat tijd vragen om naar elkaar toe te groeien - als het jullie lukt, wat je hoopt. Het valt te hopen dat je niet alleen in het denken over bepaalde dingen naar elkaar toegroeit, alsof het om enkel om een aantal overtuigingen gaat. Het belangrijkste is toch dat je samen, met alle gebrek misschien, de Heere zoekt, en samen bidt om Zijn genade. Het is voor mij erg moeilijk om er zo op afstand goed op te reageren; daarvoor zou ik jullie moeten kennen. Daarom laat ik het hier maar bij. Laat ik je nog mogen aanraden om samen hardop te bidden, en elkaar zo ook aan de Heere op te dragen. Juist het gebed kan een middel zijn dat de Heere wil zegenen om jullie onderlinge gesprekken beter te laten verlopen. Kortom: wees beide afhankelijk van de Heere.

Ik wens jullie samen de zegen van de Heere toe.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen