Waarom geen tv en wel een radio? Daar heb je ook zenders op met hardrock, metal ...

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Waarom geen tv en wel een radio? Daar heb je ook zenders op met hardrock, metal en andere rotzooi.

Antwoord

Daarin heb je volkomen gelijk, ook met een radio kun je veel vuil over jezelf afroepen. Als je de teksten van veel nummers eens nauwkeurig bekijkt, zie je dat er veel goddeloze teksten bij zijn. Meermalen stellen artiesten zich in dienst van satan, verheerlijken zijn naam, roepen allerlei vervloekingen over zich af en brengen daarmee zichzelf en hun hoorders in groot gevaar. Wie maar enigszins bekend is met de inhoud van populaire hardrock, metal etc. zal dit alleen maar kunnen beamen. Het is absoluut niet zo, dat een radio kritiekloos kan worden gebruikt.

Met een televisie is het echter zo, dat daarbij de zuiging van het kijken bijkomt. Het blijkt in de praktijk zo te werken, dat veel mensen wel zeggen dat er een uitknop op zit, maar dat zij die moeilijk in kunnen drukken vanwege de spanning die beelden oproepen. Televisieseries en reclames worden zo ingericht, dat mensen maar heel moeilijk zich daarvan los kunnen maken. Beelden blijken veel meer impact op een mens te hebben dan alleen geluid, zij blijven ook langer staan op het netvlies. Je zou het zo mogen zeggen, zonder daarmee de vervuiling via de radio te onderschatten, dat wat je ziet dieper bij je naar binnen dringt dan wat je hoort. Dan moeten we ook nog zeggen dat verhoudingsgewijs er veel meer vervuiling via de beeldbuis komt dan er op de radio te horen is. De beelden op de televisie zijn vaak zo geprogrammeerd, dat ze ook midden in onschuldige programma's plotseling verschijnen, zodat je ermee wordt geconfronteerd zelfs al zou je alleen naar verantwoorde programma's willen kijken.

De diepste drijfveer om jezelf rein te bewaren moet echter in jezelf aanwezig zijn: het verlangen om te groeien in geloof en reinheid, en te breken met allerlei onreinheid. Dan ga je ontdekken dat er velerlei verleidingen op je pad liggen in de alledaagse omgang met mensen, waarin je een beslissing moet nemen. Met alle goede dingen kun je immers ook verkeerde daden doen: met een hamer kan ik een spijker in een plank slaan, ik kan er echter ook iemand mee op z'n hoofd slaan waardoor ik een moordenaar wordt. Zit het gevaar nu in de hamer of in mijn omgaan ermee?

Hoe meer je geconfronteerd wordt met geweld, hoe gewelddadiger je zult gaan denken en op den duur ben je misschien niet meer vertrouwd met een hamer in je handen. Daarom is het van groot belang, dat je jezelf rein bewaart. Paulus zegt tegen de jonge Timotheüs "vlucht voor deze dingen, jaag daarentegen gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid na. Strijd de goede strijd van het geloof". Ik weet en erken dat dit de moeilijkste weg is, maar wel degene die uitkomt in de heerlijkheid bij God. Ik wens je veel volharding toe!

Ds. W. van der Wind

Lees meer artikelen over:

muziek