Inhoud heilsorde

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wilt u mij in heel simpele taal (dus niet in dure theologische dogmatische, weet ik veel taal) vertellen wat de heilsorde inhoud? Wie het bedacht heeft, enz.? Er staat namelijk niets in de Bijbel hierover.

Antwoord

In eenvoudige taal proberen te zeggen wat de orde van het heil is. We zullen het proberen.

Je weet dat alles in dit leven een bepaalde orde volgt. We  worden geboren als kleine mensjes om vervolgens op te groeien naar de volwassenheid en tenslotte worden we oud en sterven we. Elke dag begint met zonsopgang en eindigt met zonsondergang, enz. Zo is er ook een orde van heil, niet door theologen verzonnen om het geloofsleven zo ingewikkeld mogelijk te maken, maar door de Bijbel zelf ons voor gehouden.

Twee gedeelten uit de Schrift wil ik noemen: Johannes 3. In het gesprek dat Jezus heeft met Nicodemus worden twee belangrijke schakels in de orde van het heil genoemd, namelijk wedergeboorte en het geloof. Lees dit gedeelte door.

Het tweede wat we noemen is Romeinen 8:30: "En die Hij te voren verordineerd (=verkoren) heeft, deze heeft hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt." Dus verkiezing, roeping, rechtvaardiging, verheerlijking, zijn de schakels in de orde van het heil.

Wanneer je de Romeien brief goed bestudeert, zul je merken dat de orde van het heil aan deze brief ten grondslag ligt. Het is trouwens een model voor  de opstellers van de Heidelbergse Catechismus. De beleving van de orde van het heil in het geloofsleven, vinden we terug in de catechismus in de bekende ellende, verlossing en dankbaarheid.

De beleving van de orde van het heil moet niet worden voorgesteld in een strak schema, zoals dat in sommigen kringen gebeurt. Aan de andere kant mogen we de orde van het heil niet verwerpen zoals anderen weer doen, omdat het toch maar door mensen zou zijn verzonnen. God is een God van orde, ook in de manier waarlangs Hij mensen tot het heil in Christus brengt. Het is een orde waarover je verwonderd zult zijn. Omdat de Heere de verkiezende God is, daarom roept Hij door het Evangelie en wie Hem hoort en gelooft die wordt gerechtvaardigd door het geloof en geheiligd door Gods geest, die wordt verheerlijkt door God nu al doordat je een kind van de  Heere bent en straks voor eeuwig te delen in Zijn eeuwige toekomst.

Verder  komt de orde van het heil in de Bijbel tot uiting in gedeelten waar Petrus vermaant om je roeping en verkiezing vast te maken (2 Petrus 1), of door op te wassen in de kennis van de Heere Jezus Christus.

Ik hoop dat je vraag zo enigszins beantwoord is.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

heilsorde