Onbekeerd meezingen

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je bidden "onze Vader" als je niet Zijn kind bent? En psalmen zingen waarin staat over "...voor eeuwig bij God zijn..." e.d. als je onbekeerd bent? Is dat niet vreselijk huichelachtig en zondig tegenover God? Ik kan zulke psalmen niet meezingen, of moet ik er anders tegen aankijken? Hoe dan?

Antwoord

Jawel, zolang we van plan zijn om in onze onbekeerlijkheid verder te leven. Maar bekijk het vooral van een andere kant. Willen deze zaken ons niet juist laten zien wat ons ontbreekt en wat bij de Heere nu te ontvangen is. M.a.w. vanaf nu: doe er alles aan om een kind van de Heere te worden.

Hoe? Lees de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15) en let vooral op de vader in de gelijkenis. In hem tekent de Heere Jezus het beeld van Zijn eigen Vader. Zo is de Heere! Zo wil Hij wat verloren is als kind weer thuis ontvangen aan Zijn tafel.

En verder mogen dingen die we in de Psalmen tegenkomen, maar zelf missen, altijd zingen als een gebed. De Heere wil om Jezus Naam, ons schenken al wat ons ontbreekt.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

zingen