Emotional Freedom Tapping

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik heb veel last van (bindings)angsten en zou gebruik willen maken van emotional freedom tapping. Ik zie dat de meningen verdeeld zijn over alternatieve geneeswijzen. Ik wil mijn keuze tegenover God kunnen verantwoorden. Ik heb veel gebeden voor mijn problemen, maar er lijkt weinig te veranderen. Ik geloof dat mijn wens, namelijk leven zonder de angsten, Bijbels te verantwoorden is. Ook geloof ik dat God ons middelen geeft en veel in ons lichaam gelegd heeft.

Emotional Freedom Tapping (EFT) gaat er vanuit (komt vanuit Oosterse geneeswijzen) dat stressresponsen zich vastzetten in het lichaam en dat het ‘tappen’ op bepaalde punten van je lichaam ervoor kan zorgen dat je dit loslaat, waardoor je de situatie weer gaat beoordelen hoe die is, in plaats van door de lens van je angsten. Ik vind het lastig hier een keuze in te maken en het voelt ergens vreemd/onwennig. Tegelijkertijd gaat het mijns inziens ook niet om demonische krachten en wil ik graag van mijn angsten afkomen. Mag ik hier gebruik van maken, op een biddende wijze?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte heer/mevrouw,

Mooi dat u in uw problematiek en naar oplossingen zoeken voor herstel dat als kind van God wil doen. God geeft ook middelen in mensenhanden die tot zegen kunnen zijn. Ik ben het volkomen met u eens dat het Bijbels verantwoord is te mogen streven naar een minder angstig leven die teveel beperkingen opleveren voor het dagelijks functioneren. U geeft al aan er in te geloven dat God ook middelen geeft die vanuit het lichaam herstel kunnen bewerken.

Het is mijn indruk dat u al goed op de hoogte bent van de werkwijze waarvan EFT gebruik maakt en waarvoor het kan worden ingezet. EFT en inzet van Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) hebben op bepaalde punten enig raakvlak. In beide gevallen gaat het om het kunnen loslaten van nare en stressvolle gevoelens die beperkingen geven. Het verschil is dat EFT een minder directe aanpak heeft in het focussen van het probleem. Zowel EFT als EMDR heeft tot doel dat je afstand neemt van ongewenste (negatieve emotionele) situaties. Achterliggend gedachtengoed ten aanzien van behandeling komt voort uit Oosterse geneeskunde en Westerse psychologie. Zoals u schrijft is de aanpak wat onwennig door binnen de aangeboden therapie gebruik te maken van acupressuur. In uw situatie wilt u als christen gebruik maken van deze techniek.

Ik lees eigenlijk tussen de regels door dat u in feite de keus al min of meer hebt gemaakt om het te gaan doen en het los ziet van demonische invloeden die u kunnen beschadigen. Biddend en gelovend dat de Schepper over alles regeert mag u ook Zijn zegen vragen en of Hij erbij wil zijn in uw keus om deze vorm van therapie aan te gaan.

Hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskunde