Heilige Geest belasterd

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik ben de laatste tijd steeds bang dat ik misschien wel de Heilige Geest zou hebben belasterd. Ik had een keer een hele nare gedachte. Nu ben ik steeds bang dat ik nooit meer vergeven kan worden. Natuurlijk lijkt dit een beetje een belachelijke vraag als je in uitverkiezing gelooft (ik ben daar nog niet helemaal zeker van aangezien ik nog niet zo lang bekend ben met deze leer). Maar hoe kun je nu 100 procent zeker weten dat je het niet gedaan hebt? Er zijn zoveel visies over deze zonde dat ik daar ook zo moeilijk steun in kan vinden. Ze zeggen wel eens dat als je het echt gedaan zou hebben, je er ook niet om zou geven, maar waar baseert men dat op?

Antwoord

De onvergeeflijke zonde. Daarover spreekt de Heere Jezus in Mattheus 12:31 en 32. Van alle zonden geldt dat ze Godonterend en strafwaardig zijn. Maar van alle zonden geldt dat er bij de Heere altijd vergeving is (zie Ps.103 en 130), behalve de zonde tegen de Heilige Geest.

Wat gebeurt in de geschiedenis die we tegen komen in Matt. 12? De Farizeeën beschuldigen Jezus van satanspraktijken. Tegen beter weten in maken ze Jezus uit voor een handlanger van de duivel. En wie dat doet zondigt niet alleen tegen de Zoon maar lastert de Heilige Geest.

Om de Heilige Geest te kunnen lasteren moeten we Hem kennen. De blinde heidenen kennen Hem niet en kunnen Hem niet lasteren. Gods kind ook niet omdat deze door Gods verkiezend welbehagen daartegen bewaard wordt, ook al kunnen er soms Godslasterlijke gedachten bij ze opkomen. Maar als we echt kind van de Heere zijn zullen die gedachten ons brengen bij de Heere en zullen we vergeving daarover vragen en verkrijgen om Jezus wil. Daarom wordt gesteld dat degene die over deze zonde bekommerd is, juist degenen zijn die deze zonden niet hebben gedaan, want wie deze zonde doet bekommert zich niet om zijn of haar eeuwig heil. Het zijn mensen die aan de verharding zijn overgegeven om hun eigen schuld en daarom ook geen plaats van berouw kennen en  Gods vergevende liefde niet nodig hebben.

Wanneer we deze dingen overdenken zullen we des te meer de Heere bidden of Hij ons wil bewaren en beschermen tegen de duivel en zijn listige omleidingen. De Heere Jezus heeft de satan op Golgotha overwonnen en daarom ligt de overwinning van Gods kind in Hem voor eeuwig vast!

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

zonde tegen Heilige Geest