Antibiotica tegen puistjes

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik (jongen, 19 jaar) heb al een paar jaar last van puisten in mijn gezicht. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een minocycline kuur (antibiotica) gehad, waarna de puisten minder werden en uiteindelijk verdwenen. Sinds een paar maanden zijn ze echter weer terug, en in grotere getale dan eerder. Ik probeer er niet op te letten en er geen probleem van te maken. Maar toch is het op z'n zachts gezegd niet leuk... Wat raadt u aan? Moet ik weer zo'n kuur doen?

Antwoord

Jeugdpuistjes kun je grofweg verdelen in twee groepen. Het ene type bestaat uit veel meeëters en de andere groep uit puisten. Voor de meeëter-variant zijn vooral opperhuid etsende middelen verkrijgbaar die goed werken. Sommige van deze middelen zijn vrij verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Oplossingen waarin salicylzuur of benzoylperoxide is verwerkt zijn bijvoorbeeld vrij verkrijgbaar. Andere middelen zijn via de huisarts te verkrijgen.

Voor de puisten-variant is er antibiotica cremes/lotions en tabletten. Deze zijn alleen via de huisarts verkrijgbaar. Vaak is er een mengbeeld waarbij er zowel meeëters als puisten aanwezig zijn. Dan kunnen middelen uit beide groepen tegelijk gebruikt worden. Over het algemeen worden antibioticakuren in tablet vorm voor maximaal 3 maanden gegeven om deze daarna te vervangen door een lokaal middel (crème of lotion).

Voor ernstige acne/jeugdpuistjes bestaat er ook een tablet (afgeleid van vitamine A) welke overwegend door huidartsen wordt voorgeschreven. Mocht je eigen huisarts dit nodig vinden en het niet zelf voorschrijven dan zal hij je verwijzen.

Voor verdere informatie verwijs ik je naar nhg.artsennet.nl (zonder www.) Kopje: “Patiëntenvoorlichting” Daar vind je een bij de “Patiëntenfolders” een folder over jeugdpuistjes. En bij de “patiëntenbrieven” vindt je twee patiëntenbrieven. Eén over acne en een andere over de behandeling ervan.

Groeten, José de Jongh

Tags in dit artikel:

acnemedisch