Slechte band met vader

Ds. A. Th. van Olst / 12 reacties

Vraag

Voor mij staat er iets te gebeuren waar ik erg tegenop zie. Mijn vader gaat over enkele weken met pensioen; echt verschrikkelijk! Ik heb een slechte band met hem en we begrijpen elkaar veelal niet. Erkenning geven lukt hem niet en op gevoelswaarde kan hij niet spreken. Hij bagatelliseert haast alles en zegt regelmatig dat ik moet leren relativeren. Hij loopt mij helemaal als persoon voorbij. Ik ben een gevoelig persoon die snel geraakt kan zijn, in tegenstelling tot wie mijn vader is. Daarnaast vind ik dat hij zijn verantwoording niet meer neemt; overigens al jaren. Hij voedt al een poos niet meer op en broers/zussen zeggen al een poos dat hij ''opvoedingsmoe'' is. Mijn broetje corrigeert hij niet meer. Die is bijvoorbeeld heel erg verslaafd aan gamen. De vreselijkste cd's liggen op zijn bureau, klaar om gespeeld te worden. Maar mijn vader zegt er niets van. Ook niet dat hij uren achter zijn pc zit. Mijn vader weet (door mij) dat mijn broertje open internet heeft, maar hij zegt dat ik een leugenaar ben. Hij vraagt nooit naar me. Hij geeft nooit comlimenten (ja, als ik de badkamer o.i.d. heb schoongemaakt). Maar dan waardeert hij me omdat ik iets gedaan heb en niet om wie ik ben. Overigens is mijn moeder ook zo, alleen er verandert er m.b.t. haar niet veel omdat zij al altijd in huis is. Haar fysieke aanwezigheid ben ik dus gewend. Dit alles ter sprake brengen blijkt onmogelijk. Uit huis gaan is ook geen optie. Ik spaar hard voor een huwelijk (heb dus een vriend). Ik zit nog zeker wel een jaar aan huis gekluisterd. Ik vind het verschrikkelijk... Dank voor het meedenken.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je stelt eigenlijk niet echt een vraag, maar je vertelt wel openhartig over je thuissituatie, die voor je nu al lastig is, en die nog lastiger gaat worden als je vader vaker thuis zal zijn na zijn pensionering. Een oplossing heb ik niet voor je, maar misschien kun je iets met de volgende gedachten.

Ik begrijp dat je relatie met je beide ouders problematisch is, omdat je je niet erkend voelt, ook niet geliefd om wie je bent. Misschien heb je dan het gevoel dat de liefde van je ouders voor jou afhankelijk is van de dingen die je goed doet. Dat zou toch voorwaardelijke liefde zijn. Dat is niet goed, en kan ook heel pijnlijk zijn.

Je schrijft dat jij en je vader elkaar niet begrijpen. Dat meen ik ook in je verhaal te kunnen lezen. Wil je dat veranderen, dan is investeren van beide kanten echt nodig. Misschien dat het mogelijk is je vader toch iets te gaan begrijpen. Niet om alles goed te keuren, maar wel om te begrijpen waarom hij zo weinig meer aan opvoeden doet en waarom hij communiceert zoals jij dat ervaart. Een goede communicatie van jouw kant begint met de bereidheid, de wil, je vader te begrijpen.

Misschien dat een heel open houding van jouw kant ontwapenend kan werken. Misschien is dit onderwerp te bespreken op een rustige manier, zonder dat je met verwijten komt. Als jij je ouders iets kwalijk neemt, en je begint daarmee, dan zal alles waarschijnlijk blijven zoals het was. Misschien ben je ongemerkt en onbewust deel gaan uitmaken van het probleem door zelf ook op gebreken te wijzen en geen waardering voor je ouders uit te spreken.

Of dit zo is, kan ik niet beoordelen, maar vraag jezelf eens af wanneer je voor het laatst je waardering richting je vader uitgesproken hebt. En wat werkte dat uit? Misschien dat er zo openheid voor gesprek komt.

Misschien verwacht ik er te veel van. Ik zet je ook eigenlijk een beetje aan het werk, en nodig je uit ook naar jezelf te kijken. Wellicht bevalt je dat niet, of heb je er al alles aan gedaan. Het kan ook zijn dat je op een punt komt dat het voor allen beter is op jezelf te gaan wonen. Het kan zelfs zijn dat je dan je ouders weer meer gaat waarderen. Maar als dat zoals je aangeeft niet mogelijk is, dan hoop ik dat je de wijsheid en liefde ontvangt om op een goede manier thuis te wonen (iets waar je ook dankbaar voor kunt zijn, omdat je het niet kunt betalen elders te wonen), en gestalte te geven aan het gebod je ouders te eren.

Ik hoop zo dat je persoonlijk ook iets van de liefde van Christus mag kennen. Als dat zo is, dan is er veel mogelijk. Dan kun je deze moeilijke tijd misschien ook uit Gods hand ontvangen om je te oefenen in liefde.

Hartelijke groet,
Ds. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

relaties
12 reacties
Lalage
Waarom is uit huis gaan geen optie? Het lijkt me juist heel gezond om voor je gaat trouwen een tijdje op jezelf te wonen.
EVA
Beste vragensteller,

Probeer eens te spiegelen wat jij wil ontvangen bij je vader doet dat bij hem, dus wil jij gewaardeerd worden waardeer hem, geef complimenten laat iets merken dat je hem lief hebt zonder daarvoor wat terug te verlangen, en bidt voor je vader bidt voor de omgang met hem, bidt voor openheid, bidt voor zijn opvoeding, bidt voor zijn dagbesteding, bidt dat hij der rol als vader op zich zal nemen zoals het bijbels zijn plicht is!!
Ik hoop dat je mag weten dat je ook een Vader (volmaakte) in de hemel hebt en dat je bij Hem mag schuilen en dat je alles wat je bij je aardse vader mist te krijgen is bij je Hemelse Vader.

veel zegen
Michelle
@EVA
Mijn ervaring is dat ik geef en geef en leeggezogen word.
Alleen als ik precies doe/zeg wat ouder wil, krijg ik waardering.
Maar dan ben ik mezelf niet..
Ik probeer mezelf te zijn, maar krijg veel kritiek en afwijzing.
Moeilijk om dan ook heel erg aardig te gaan doen, voelt ook schijnheilig.
Ik vind het heel moeilijk hoe hier mee om te gaan.
In gesprek gaan is geen optie, want persoon kan niet naar zichzelf kijken.
Cloudsadmirer
Ik vind Eva's reactie heel waardevol vraagsteller! (michelle?)

En als je er niet mee om kan gaan zal je zelf afstand moeten nemen! Als alle tips die je krijgt toch niet helpen (wat je van te voren allemaal al weet) zal je zelf het huis uit moeten!

Sterkte hoor!
zandkasteel
Ik weet niet of het waar is, maar krijg wel een beetje wrang gevoel bij verhaal over broertje. Het lijkt een beetje erop, wij mochten niets...en hij mag alles...omdat ze er geen zin meer in hebben, er wat van te zeggen.
Natuulijk is dit een foute houding van ouders, maar heb je wel ingeleefd hoe zwaar het is kinderen op te voeden en mn pubers. Hoe moe je soms kan zijn van alle ruzies, discussies etc. En als dan een oudere broer/zus komt klagen, met ruggesteun van andere broers/zussen (die de deur al uit zijn) valt dat bij ouders beslist niet lekker.
Michelle
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet de vraagsteller, maar herken enkele dingen in de vraag.
Eva's reactie is inderdaad mooi!
Mijn enig Houvast is de Vader bij wie ik mag schuilen.
Ik zit met de worsteling: hoe ver moet je gaan in het geven, als je alleen maar wordt afgewezen?
Annah
Ook ik herken veel in deze vraag. Wat is het dan makkelijk om als (goedbedoeld!) antwoord te krijgen: ga maar uit huis. Alsof je dat zo maar één-twee-drie even doet. Als ik het zou doen, zou dat voor mij het laatste normale contact met thuis zijn. Dat is de eerste reden waarom ik zeg nee (en misschien de vraagsteller ook). Ten tweede, op jezelf gaan kost een hoop geld en je verteld dat je hard aan het sparen bent voor een huwelijk. Ten derde, ik denk (mag je zelf invullen of dat zo is) dat ..ookal ga je uit huis.. de situatie thuis je blijft achtervolgen. Die laat je niet achter je, door uit huis te gaan. Iets anders moet er gebeuren.
Het 'niet kunnen praten' herken ik ook helemaal. "Praat erover" is ontzettend belangrijk, maar als het gewoonweg niet KAN?? Ik heb veel conflicten met een van mijn ouders en onze band is slecht en breekbaar, maar praten is geeen optie. Elke poging tot praten wordt afgeweerd, hetzij met daden (weglopen, omdraaien) hetzij met woorden (daar snap je toch niets van. Ik met jou praten? Je komt nog maar net kijken. Bemoei je er niet mee.)
Lieve vraagsteller, een antwoord op je probleem heb ik niet. Maar wel iets (wat ik zeker weet) dat helpt, en dat is om je handen te vouwen en je knieen te buigen voor God. Bidt Hem of Hij jou de kracht wil geven met de situatie om te gaan. Richt je op de dingen die goed gaan in je leven (lieve vriend misschien) en denk na over je toekomst. Ontvlucht je verleden en je thuis niet, maar geef het een plaats. Sterkte
Groet Annah
Cloudsadmirer
Annah: Misschien vond je mijn reactie wat aan de felle kant?
Dat komt omdat de vraag op mij totaal niet overkomt als een noodkreet maar meer als een mededeling van walging van haar ouders...

Misschien heb ik het helemaal mis, dan spijt me dat vraagsteller, dan zou ik je willen adviseren om via kerkdienstgemist.nl de preek van zondagavond 8-11-09 te luisteren door ds. van Campen in de maranathakerk Rotterdam-zuid.
Je kan mensen nooit veranderen maar misschien dat je door het luisteren van deze preek wat meer handvatten krijgt voor jezelf!

Ik heb je vraag nog eens aandachtig gelezen... sterkte!
Michelle
@rinske: even een reactie hierop:
"Als alle tips die je krijgt toch niet helpen (wat je van te voren allemaal al weet)"
Het is niet iets wat ik van tevoren allemaal al weet, maar iets wat in een lange weg van steeds proberen en zoeken en teleurstellingen de conclusie is..
Annah
Rinske: ben met je eens dat de vraag zo overkomt. Maar ik weet -helaas uit ervaring- dat je op sommige momenten zo vreselijk boos kunt zijn op iedereen en alles.. dat je je woede eruit wil gooien, het maakt niet uit hoe, waar, wat of op welke manier. Ook onder een "mededeling van walging" kan een "help" schuilgaan, al is dat helemaal verdwenen.
Inderdaad wil ik ook de vraagsteller oproepen om ook problemen van JOU kan te bekijken. Ik bedoel hiermee: een conflict is altijd tussen meerdere mensen. Jij kunt de ander niet veranderen, ook niet als de ander niet bereid is zichzelf te veranderen. Dus.. om er mee te leren omgaan zul je iets aan jezelf moeten doen. Hetzij negeren, hetzij vriendelijk zijn, hetzij uithuis gaan, hetzij BIDDEN..
Sterkte,
groetjes Annah
Annah
Tip: 'Als banden knellen' van Jaap van der Meiden (over relatieproblemen tussen volwassen kinderen en hun ouders) en 'Je eigen levensweg' van Anselm Grun en Maria-M. Robben (over wonden uit je jeugd veranderen in nieuwe kansen)
zeeuwsebabbelaar
Ik herken ook veel in wat de vraagstelster schrijft, en deze ervaring plaats je niet zomaar, ook al lijkt het de ander geen noodkreet. Allen die geen ervaring hebben op dit gebied roep ik op om niet te reageren.
Je weet niet wat de pijn is om afgewezen te zijn door ouders, elke goedbedoelde reactie uit onwetendheid kan zo pijnlijk zijn!
Ik ben nu 13 jaar het huis uit, en het heeft me opgelucht. Ik kon mijn eigen leven gaan leiden. Aan de andere kant: ik wist niet hoe het moest, had nooit geleerd om op eigen benen te staan zonder commentaar. Ik ging het commentaar missen. Nu 13 jaar later ervaar ik nog dagelijks wat een invloed mijn vader op me heeft (gehad).
Inmiddels ben ik getrouwd en gaat het beter.
Als ik achteraf mocht kiezen was ik pas het huis uitgegaan toen ik ging trouwen.
Ik had dan in de veiligheid samen met mijn man "de fouten" kunnen en mogen maken, er over praten en uithuilen.
Vraagstelster, heel veel zegen de tijd die je nog thuis mag zijn.
En inderdaad het helpt wel om te denken wat je vader en toegebracht heeft zo met jullie om te gaan. Afwijzing komt vaak voort uit afgewezen zijn. En afwijzing leidt vaak tot zelf-afwijzing.
Vraag aan God of Hij jou de waarheid laat zien over jezelf, je vader, je ouders.
En of Hij hen ook Zijn waarheid wil laten zien.
En dat gaat het niet om het gelijkhebben/krijgen, maar over hoe Jezus wil dat we leven.
Een goede voorbereidingstijd naar je huwelijk toe!