Kracht

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de betekenis van het woord “kracht”. Het woord wordt regelmatig gebruikt in de Bijbel en wordt ook gebruikt in het “Onze Vader”.  Wat betekent “en de kracht”? Welke kracht wordt hier bedoeld? Dezelfde als in Rom1:16 en 1 Pet. 1:4? Is dit toch wel een andere dan in Zach. 4:6?

Antwoord

Inderdaad wordt in Zach. 4:6 uitsluitend aan onze menselijke kracht gedacht. Het is juist de Geest van God Die het zal doen, zo belooft Hij. Gods kracht is van een andere intensiteit dan die van mensen. Gods eeuwige kracht is al uit de schepping op te maken (Rom.1:20). Paulus benadrukt in Rom.1:16 dat God Zijn reddende, verlossende kracht gebruikt wanneer het Evangelie wordt verkondigd met daarin de gekruisigde Christus als middelpunt. Het gaat maar niet om uiterlijke woorden zoals bepaalde predikers die hadden en daarmee bijvoorbeeld de christenen in Korinthe imponeerden, maar om de kracht. Want, schrijft Paulus, het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in kracht ( 1 Kor.4:20). De kracht van God is dus reddend, helend, overtuigend, onweerstaanbaar, eeuwig en al wat er nog meer vanuit God over te zeggen zou zijn. Lees er de concordantie maar op na.

Wanneer Christus hier op aarde Zijn kerk het Onze Vader leert bidden voegt Hij er aan het eind een lofprijzing aan toe. Dat kwam in Joodse gebeden wel vaker voor. Ook in het boek Openbaring komen we in de lofprijzingen voor Gods troon dat woord tegen: Heere, Gij zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid en de eer en de kracht (Op. 4:11; 7:12; 19:1). Maar ook de verheerlijkte Christus, het Lam, is waardig te ontvangen de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer (Op.5:12).

Om op de strekking van de vraag terug te komen: hier wordt dus door de gelovigen vanuit hun eigen zwakheid en met diep ontzag erkend dat God de kracht heeft en dat alles van Hem afhankelijk is. Dat betreft zowel de schepping en haar onderhouding als de zaligheid, de eeuwige redding van zondaren. Op de kracht van God mogen we als zwakke en zondige mensen een beroep doen: ’t is Isrels God die krachten geeft, van Wie het volk zijn sterkte heeft. Wat een genade dat we zo bij Hem terecht mogen komen!

Ds. H. D. Rietveld