Rouwdiensten zullen niet worden belegd

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Op een forum kwam ik een vraag tegen over artikel 71 van de kerkorde. Kan iemand uitleggen waarom dit artikel is opgesteld? Het gaat in elk geval over de kerkorde van de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk. Ik neem aan dat die niet ergens anders wordt gebruikt? De inhoud is als volgt: Rouwdiensten zullen niet worden belegd.

Antwoord

Een dergelijk artikel kwam al voor in de Dordtse Kerkorde uit 1618/1619. Daar was het artikel 65: "Daar de lijkpredikatiën niet zijn, zal men ze niet instellen, en daar ze nu alrede zijn aangenomen, zal naarstigheid gedaan worden, om dezelve met de gevoeglijkste middelen af te doen".

De Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt hebben dit artikel in hun eerste kerkorde overgenomen, zij het met andere woorden: "Lijkpredikatiën of lijkdiensten zullen niet worden ingesteld". Bij wijzigingen in de kerkorde in 1978 is dit als artikel 71 in de kerkorde gekomen: "Rouwdiensten zullen niet worden belegd".

Uit de toelichting van de commissie die deze kerkordewijziging heeft voorbereid blijkt dat men van mening is dat het woord "rouwdienst" vaak wordt gebruikt voor iets wat geen dienst is in de betekenis van eredienst. Bij begrafenissen wordt wel een bijeenkomst gehouden met gebed, meditatie, e.d. maar het is geen eredienst met liturgie zoals we die kennen van onze zondagse erediensten en bijvoorbeeld trouwdiensten. Om duidelijk te maken dat deze bijeenkomsten geen echte erediensten zijn, schrijft de kerkorde voor dat er geen rouwdiensten zullen worden belegd.

Een zelfde soort artikel kom je ook wel tegen in kerkordes van andere kerken. Als je ze exact wil vergelijken kun je terecht op www.kerkrecht.nl Daar is heel veel te vinden over kerkrecht, kerkorde teksten, toelichtingen en vergelijkingen tussen de verschillende kerken.

J. Bayense

Lees meer artikelen over:

doodkerkorde