Woedend op God geweest

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Deze vraag wil ik graag stellen aan iemand van de Gereformeerde Gemeente. Ik ben een jongere van 19 jaar oud en opgegroeid in de Ger. Gem. In mijn jeugd heb ik helaas al veel moeten meemaken, al zeg ik het zelf. Ik ben onder andere gepest, achter mijn rug om beschadigd en heb door verschillende negatieve ervaringen een minderwaardigheidscomplex en een negatief zelfbeeld ontwikkeld. In die periode heb ik ook bij een psycholoog gelopen en heb ik een EMDR behandeling gevolgd.

In die periode was ik heel erg woedend op God. Als God liefde is, waarom doet Hij me dit aan? Na die periode ben ik weleens serieuzer met het geloof bezig geweest en dacht ik soms dat ik bekeerd was, terwijl ik dit niet ben. Ik was toen een paar dagen serieus met het geloof bezig, maar dan weer een poos niet! Ik bad niet meer en las niet meer uit de Bijbel. De laatste tijd  merk ik dat ik nog steeds last heb van zeer negatieve gedachten, dat ik minder ben, dat mensen me niet mogen, dat God me niet wil of afwijst. Daarentegen ben ik steeds meer met het geloof bezig en met de vraag hoe ik bij God kan komen. (Dit laatste is ongeveer vanaf Pasen 2020.)

Het lukt me gewoon niet. Ik kan niet bidden, het lukt me niet, ben snel afgeleid, het komt niet uit mijn hart, stop soms na 2 minuten of bid soms weer een paar dagen niet. Het gebed komt echter altijd wel weer terug. Mijn diepste vraag is echter: “Hoe moet ik bij God komen?” Ik weet dat er antwoorden gegeven worden zoals: door de middelen, of door Gods genade op het aanhoudende gebed. Met deze antwoorden kan ik helaas zo weinig, want bidden kan ik niet, aanhouden kan ik niet en oprecht bidden kan ik al helemaal niet. Ik kan dus nooit bij God komen.

Ondanks al deze gedachten flitst er soms toch de gedachte “ik ben bekeerd” door mijn hoofd. Dit kan al helemaal niet, want hoe kan je bekeerd zijn als je zo’n gebedsleven kent als ik? En die bekering kan trouwens niet, want dan moet God Zich Persoonlijk aan mij openbaren. Ook hier heb ik vragen over. In de kerk word gezegd: God openbaart Zich door de middelen, vooral door het Woord en de prediking. Maar hoe gaat dit? Hoor je dan een stem? Voel je warmte? Voel je dan een Kracht in je? Ik weet het gewoon niet. Ik kan hier maar geen antwoord op vinden in de preek en de Bijbel. Is dit normaal dat ik deze vragen heb? Heeft iedereen dat, of is het van de Heere Zelf? Ik merk dat ik in de preken zo aan het luisteren ben of dat er een woord voor mij bij is. Of dat ik een stukje toe kan passen op mijn eigen leven. Maar dit is vast wel zondig? Ik weet het gewoon niet meer hoe ik bij God kan komen.

Ik ben ook zo druk met mijn studie dat ik er overdag niet vaak aan denk, maar onbewust ben ik er wel mee bezig. Maar elke keer als ik er weer mee bezig ben, komen er gedachten van de duivel: het zit wel goed met je. Maar dit is niet zo. Want hoe en wanneer laat God je merken dat je Zijn kind mag zijn? Ik hoop dat u antwoord kun geven op m’n vragen, ook al zijn het er veel!

Antwoord

Lieve jonge broeder of zuster,

Het is goed dat je je zorgen en moeite met een ander wilt delen. Samen kunnen we een heel eind verder komen. Alleen staat er één ding heel lelijk in de weg om je doel te bereiken. Nee, dat is niet wat er zich vroeger heeft afgespeeld in je leven: pesterij en beschadiging, etcetera. Als je daar over door wilt praten moet je bij een psycholoog of psychiater zijn. Mij spreekt het geestelijk vlak meer aan. Je schrijft er ook over als over een gepasseerd station.

Die periode dat je zo woedend was op God; heb je die bij de Heere God Zelf afgesloten? Op je knieën bij Hem je zonden belijdend? Dat is namelijk heel belangrijk. Je moet vergeten, maar pas na vergeving ontvangen te hebben. Dat is een eerste punt tussen jou en de Heere God.

Hiermee wil ik tegelijk oversteken naar je geestelijke problemen. “Ik dacht bekeerd te zijn”, enzovoort. Paar dagen serieus Bijbel lezen, bidden, niet bidden, niet lezen in de Bijbel. Dan komen weer de negatieve gedachten. Waarom? Omdat je in het negatieve blijft steken. Ga de positieve kant van het leven zoeken, zien, horen... en ook beleven.

Hoe moet ik bij God komen? NEE! Maar: God is bij mij gekomen! Waarom? Omdat ik waarde heb in Zijn ogen. Denk daar eens aan: Jij hebt zoveel waarde voor God dat Hij miljoenen anderen voorbij gaat en jou aanspreekt. Laat dat eens op je inwerken.

Waarom kwam Hij naar je toe door de heilige doop, het Bijbellezen, ouders die je mee naar de kerk namen... Waarom bestuurde onze Heere God dit zo? Omdat Hij je liefheeft. Dat mag ik van een heleboel mensen niet zeggen, maar ik zeg het toch omdat het in de Bijbel staat: “Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.” Zie Johannes 3:16 en verder. Laat dat eens toe in je gedachten. God heeft met Zijn boodschap ook jou op het oog.

Laat eens even die gedachten over “bekeerd zijn” rusten. Je wilt gesetteld zijn, maar dat kan helemaal niet zonder geloof in de Heere Jezus Christus, zonder leven met de Bijbel. Ga het aan Hem, Jezus, vertellen hoe slecht het er met je voor staat. Ga Hem vertellen hoe koud en dood je bent van jezelf.

Hoe jij bij God moet komen is helemaal geen wezenlijke zaak. Je moet naar de Heere Jezus. Hij is jouw adres voor het probleem waarmee je worstelt. Ik kan dit niet en dat niet, ik kan dus nooit bij God komen, zeg je.

Hoor eens even. Hoeveel christenen heb je al in de gevangenis laten zetten. Hoe briesend ben je tegen God geweest...? Net zo erg als die man, Saulus van Tarsen? Die had alles stukgemaakt en vernield tussen hem en God. Maar God zocht hem op. Zo mag ik je er op wijzen dat God ook jou opzoekt. Nu door deze vraagbeantwoording.

De Heere wil dat je Hem zoekt, maar dan op de juiste plaats en met de juiste gedachten. Het ligt niet aan jouw bidden, of jouw zoeken, maar je moet bij de Heere Jezus zijn Die heeft alles volbracht en die wil ook jouw Zaligmaker zijn. Hij strekt Zijn handen naar je uit: “Kom herwaarts tot Mij. En ik zal je rust geven.” Nee! Hij zal je niet wegjagen. Dat kan niet, nooit!

Stop alsjeblieft met God voor te schrijven wat Hij allemaal moet doen. Hij heeft alles al gedaan! Ga vandaag beginnen met echt Bijbellezen. En dan niet waar jij graag wilt lezen, maar waar het gaat over de Heiland. Ga beginnen bij Lukas 1:1 en lees heel het Evangelie zoals Lukas dat beschrijft. Ga niet dwalen door de Bijbel, maar ga kennismaken met de Heere Jezus. Hem heb jij nodig en niemand anders.

Zet van je af wat je allemaal mist en wat je niet krijgt. Daar maak je alles alleen maar negatiever mee. Ga zien wat je hebt en wat de Heere tegen je zegt. Geniet van alles wat Lukas neerschrijft... Nee, zo is het niet. Het is: let op wat de Heilige Geest voor jou heeft opgeschreven!

Gods’ zegen en laat je niet door allerlei gedachten van mensen afleiden van de juiste weg.

Hartelijke groet,
Evangelist Jan van Dooijeweert

3 reacties
Verw8ing
Uit ervaring weet ik dat er bij trauma's vaak met EMDR wordt behandeld. Deze therapie laat je de nare dingen weg stoppen ipv er voor te zorgen voor de pijn die is aangericht. Ik raad je aan om in schematherapie te gaan zodat de negatieve patronen die zijn ontstaan doorbroken worden en je pijnplekken helen. Je in verbinding komt met jezelf en God.
Inzichtelijk boek hierbij: patronen doorbreken van Hannie van Genderen
Verwondering
Ik heb juist wél veel baat gehad bij EMDR. Totaal geen sprake van wegstoppen.
Verw8ing
Ik bedoel dat de ontstane patronen (vanaf onze prille jeugd) door de onjuiste emotionele bouwstenen ontstaan. Bv. Minderwaardigheid, mislukking doordat we de generatiepatronen doorgeven van ouder op kind. EMDR lost mijns inziens dat niet op. Leert ons niet met onze emoties en pijnplekken omgaan. Leven in je leven is een boek van Jeffrey Young e.a laat zien hoe we patronen doorgeven.